-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volkswagen Lupo
Bybilen Lupo skal bli Volkswagens neste storselger. Men den møter sterk konkurranse, ikke minst fra egne rekker.

Først publisert i BIL 10 - 1998.
Lupo er så langt Volkswagens minste bil. Den skal lokke til seg dem som vil ha en virkelig liten bil og som synes at selv en Polo er for stor eller dyr. At Lupo er en helt ny bil, er for øvrig en sannhet med visse modifikasjoner. Den har vært på markedet i vel ett års tid som Seat Arosa.
I forhold til Arosa er det i første rekke fronten og interiøret som er annerledes. Arosas firkantede lykter er avløst av to store og to små runde lykter. Panseret er bredere og trukket ned på siden av forskjermen. Samtidig skråner det ned mellom de to hovedlyktene. Lupo har dermed fått et langt friskere og mer strømlinjeformet utseende en Arosa.
Mini-Golf
Bakfra ser Lupo ut som en krympet Golf. Interiøret er nytt med et enkelt og linjerent dashbordet. Den mest fremtredende detaljen er speedometer og turteller som sitter dypt inne i hver sin klokke. Komplett med hvite tallskiver, sølvring med jukseskruer og blå bakgrunnsbelysning.
Lupo er ingen stor bil. Bagasjerommet tar ikke mer enn 130 liter. Den egner seg derfor ikke som turbil for flere enn to. Legger du ned baksetet, er det plass til 830 liter bagasje. Lupo kommer som standard med to sitteplasser i baksetet i form av to innfelte stoler. Vil du ha mulighet til å ta med deg tre passasjerer i baksetet, kan du få et normalt baksete som ekstrautstyr. Takhøyden er god foran, men i baksetet blir det litt lavt for de aller lengste.
Kvikk 1,4-liter
Førsteinntrykket under prøvekjøringen i Sveits er at Lupo absolutt føles som en småbil, selv om den er stabil nok på motorvei. Til presentasjonen hadde Volkswagen vært så omtenksom å sette alle bilene på 185/65R14 hjul, hvilket medførte at bilen lå fjellstøtt på veien. Men kjøper du en Lupo 1,0 er 155/70R13 hjul standard. Det bør holde med tanke på det heller beskjedne hastighetspotensialet til den minste motoren.
Lupo kommer med tre motoralternativer, men til å begynne med vil bare bensinmotorene på 1,0 og 1,4 liter være tilgjengelige i Norge. Dieselmotoren på 1,7 liter og 60 hester må de norske kundene være foruten. Den minste motoren yter bare 50 hester, tilstrekkelig for den som til vanlig bare er en person i bilen. 1,4 literen med 16 ventiler har 75 hester og 50% høyere dreiemoment. Den er derfor betraktelig mer lettkjørt på landeveien. Neste år kommer Lupo med 1,4 liters motor og 100 hester. Med tanke på Lupos beskjedne vekt, bør det gi friske kjøreegenskaper.
Volkswagen vil gjerne fremstille Lupo som en sikker småbil. Da burde blokkeringsfrie bremser vært standard. Nå fås det bare som tilbehør til 1,4-literen. Sidekollisjonsputer er standard for forsetepassasjerene og Lupo er utstyrt med Isofix hurtigfester for barnesete. For å hindre at dørene trykkes innover i en sidekollisjon, er det kraftige "kroker" i nedre kant på dørene som vil gå i inngrep med skjulte åpninger i kanalene i tilfelle kollisjon. Høyden på sete og ratt kan justeres, men ønsker du elektriske vindusheiser, koppholder, sentrallås og klimaanlegg, er det ekstrautstyr. Og bare 1,4-literen har oppvarmet førersete som standard. Karosseriet er helgavalnisert.
Med en lengde på 352 cm er Lupo blant de minste bilene på markedet i Norge. En åpenbar konkurrent er Ford Ka, men sterkest konkurranse får den kanskje fra Volkswagengruppens egne modeller. Prisen på Lupo er ennå ikke fastsatt. Men det er ikke store spranget fra den mer trauste Seat Arosa 1.0 til 112.900 kroner og opp til Polo 1,0 til 125.280 kroner. Det er ikke usannsynlig å anta at Lupo vil plassere seg et sted mellom disse to.
DETTE ER VOLKSWAGEN LUPO:
Lengde: 352,7 cm. Bredde:163,9 cm. Høyde: 146,0 cm. Akselavstand: 232,3 cm. Sporvidde f/b: 139,2/140,0 cm. Bagasjerom: 130 liter (VDA). Bensintank: 34 liter.