Mazda Xedos 9 2.5

Når Mazda først skal utfordre BMW, Mercedes og Audi, er det vanskelig å finne noen bil som er bedre egnet enn nettopp Xedos 9. Den har alt det gode vi forbinder med Mazda, pluss det snev av luksus som er nødvendig for å kunne matche de nevnte etablerte merker.

Publisert

Xedos
Xedos

Først publisert i BIL 1 - 1997.

Med en prislapp på 460.000 kroner ligger Xedos 9 i et prisleie langt over det vi er vant til å finne hos Mazda-forhandleren. Når forhandlere eller importør i tillegg er svært forsiktige med å fortelle at de har bilen på programmet, er det duket for et svært beskjedent og ufortjent lavt salg.

Xedos 9 er ingen nykommer, den ble lansert i 1993 og selges under flere navn. I Japan selges den som Xedos 9 og Eunos 800, mens den i USA selges under navnet Millenia.

Mazda kan levere Xedos 9 med tre forskjellige motorer, alle V-seksere med 24 ventiler og fire overliggende kamaksler. Den minste er en 2-liter med 143 hk, så følger en 2,3-liter og toppmodellen har en 2,5-liter med 167 hk som Kolberg Motors har valgt for Norge. Dette er samme V-sekser som vi også finner i Mazda 626. Selv om motoren har et hyggelig dreiemoment, noe blant annet innsugingssystemet med variabelt volum sørger for, trives den best når den får litt turtall.

Med en egenvekt på 1435 kg er ikke Xedos 9 noen lettvekter, men den turtallsvillige motoren og en meget kvikk automatkasse sørger for at du har realt fraspark under de fleste forhold. Gearkassen styres elektronisk og svarer presist og kvikt på alle impulser fra gasspedalen og gjør at du lett kan styre gearskiftene. Antispinnreguleringen er standard og kommer godt med, gearkassen kan nemlig være vel brå når den sjalter fra første- til andregear.

Mazda har utstyrt Xedos 9 med et avansert hjuloppheng. Foran brukes triangelarmer og fjærben i kombinasjon med ekstra øvre støttearmer, mens det bak brukes hjuloppheng med fjærben, tre tverrgående støttearmer nede samt en øvre støttearm. Sammen med en direkte men ganske lett styring gjør dette Xedos 9 til en bil som trives i svingene. Den krenger lite, svarer kvikt og presist på alle rattbevegelser og har et overbevisende godt veigrep. Dette er en bil med kjøreegenskaper på den sportslige siden.

De fleste som kjøper biler i denne klassen vil også ha en viss grad av komfort. Lavt støynivå fra motoren, lite vindstøy, behagelige seter og et tiltalende interiør sørger for å heve Xedos 9 opp på det nivået prisen antyder. Men det er fortsatt rom for forbedringer og jeg vil blant annet ønske litt lavere støynivå fra hjulene. De sportslige kjøreegenskapene har dessuten litt negativ effekt på fjæringskomforten. Xedos 9 har ikke den samme flyten og da spesielt over de store ujevnhetene, som sine europeiske konkurrenter. Men marginene er små; er du blant dem som liker litt kontante og sportslige kjøreegenskaper, er det absolutt verdt å ofre litt fjæringskomfort.

Foruten skinninteriøret, forsetene med elektrisk regulering, det imiterte trepanelet på midtkonsollen og klimaanlegget, er interiøret enkelt og uten morsomme påfunn. Det står i grunnen i stil med resten av bilen, en Xedos 9 er ikke en bil for de som har markeringsbehov, til det er designet litt for forsiktig. Er du derimot i markedet for noe som ikke alle andre har og som dessuten har nydelige kjøreegenskaper, er dette et godt alternativ til en BMW 523i.

MAZDA XEDOS 9 2.5:
Motor: 6-sylindret V-motor med fire overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 2.497 ccm. 123 kW (167 hk) v/6.000 o/min. 212 Nm v/4.900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: Yokohama A340 205/65VR15.
Mål: Lengde: 482,0 cm. Bredde: 177,0 cm. Høyde: 139,5 cm. Akselavstand: 275,0 cm. Sporvidde f/b: 153,0/153,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.510 kg. Tillatt totalvekt: 1.955 kg.
Volum: Bagasjerom: 420 liter (VDA). Tank: 68 liter.
Aks. 0 - 100: 10,4 sek.
Toppfart: 220 km/t
Forbruk by (ECE): 1,26 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,68 l/mil
Pris: kr 460.000,-

Powered by Labrador CMS