-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Renault Mégane 1.5 dCi
1,5-liters diesel-motor? Høres pinglete ut, ikke sant? Men la deg ikke lure!

Først publisert i BIL 3 - 2003.
Dieselknakkingen er ikke til å ta feil av, men den tar aldri overhånd, selv ikke når motoren er kald er den så hørbar at det blir direkte sjenerende. Men du må skru opp volumet på radioen en tanke, og du må ha litt tålmodighet før varmen fra varmeapparatet kommer for fullt. Når du først har kommet i gang er det lite som minner deg på at det er en dieselmotor under panseret.
Motoren har et smalere anvendelig turtallsområde enn en bensinmotor, så ved akselerasjon kommer gearskiftene fort, og 1.5 dCi har ikke mulighet til å henge med Mégane 1.6 med bensinmotor fra stillestående og opp til 100 km/t. Men når du først har kommet i gang, er dieselmotoren fleksibel og overbevisende trekkvillig. Fra 70 til 100 km/t er den i sitt ess, og bakkene tar den med overbevisende kraft, selv når den er tungt lastet. 185 Nm er 22 prosent mer dreiemoment enn 1,6-liters bensinmotoren har å rutte med. Det merkes i bakkene, og ved normal kjøring står gearspaken godt parkert i femtegearets posisjon.
Den rå trekkraften bidrar også til at drivstofforbruket holdes på et minimum. Forbruk rundt 0,4 l/mil må du ikke anstrenge deg for å oppnå, og under halvliteren oppnår du også når du har blandet kjøring. Med 60-liters tank har du dermed en rekkevidde på drøyt 1200 km, det blir da lett så langt og så lenge mellom fyllingene at det er lett å glemme dem.
Mégane 1.5 dCi er ikke spenstig, men du verden hvilken tilfredsstillelse det er å ha så mye krefter til rådighet, så god komfort og være så sjelden innom bensinstasjonen. Og det skader vel ikke at den ser litt annerledes ut heller? Er du på jakt etter mye bil for pengene er dette et av Bils beste tips.
RENAULT Mégane 1.5 dCi:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1461 ccm. Effekt: 60 kW (80 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 185 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65TR15.
Mål: Lengde: 420,9 cm. Bredde: 177,7 cm. Høyde: 145,7 cm.
Akselavstand: 262,5 cm.
Sporvidde f/b: 151,8/151,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1270 kg. Tillatt totalvekt: 1735 kg. Maks
vogntogvekt: 2035 kg. Maks taklast: 80 kg.
Bagasjerom: 330/420 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 14,3 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,56 l/mil
Forbruk landevei: 0,40 l/mil
Forbruk snitt: 0,46 l/mil
CO2-utslipp: 120 g/km
Pris: kr. 215.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.