Renault Mégane 1.6 Stv.

Med stasjonsvognen på plass, er modellrekken til Mégane komplett.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1999.

Stasjonsvognen er det nyeste skuddet på den etterhvert omfattende stammen av Mégane-modeller. Den er en rommelig familiebil i kompaktklassen, men møter sterk konkurranse. Ikke minst fra egne rekker.

I første omgang kan vi utelukke den større Renault Laguna. Med en prisforskjell på 34.200 kroner i Méganes favør, er det et interessant spørsmål om man egentlig trenger større bil. Mégane stasjonsvogn er en fullverdig familiebil. Det er i høyeste grad også den lille flerbruksbilen Mégane Scénic. Men ikke alle liker å kjøre en Scénic hvor du sitter høyt og føler at du styrer en liten buss.

I den Mégane vi har kjørt, sitter det en 1,6-liter med 16 ventiler og to overliggende kamaksler. Det er en motor som gjør en utmerket jobb i den større Laguna. I Mégane fungerer den enda bedre, ettersom det er 120 kilo mindre som skal flyttes rundt. Motoren yter 110 hester ved 5.750 o/min, men fordi vibrasjoner og støy blir litt for påtrengende er det natulrig å geare før en når så høyt turtall. Dreiemomentet topper seg ved 3.750 o/min og motoren trekker rent fra lavt turtall. Der gir den også lite lyd fra seg. Gearskiftet er presist, men det er langt å føre spaken. Det blir til at man lar den stå i ro og ved normal kjøring har motoren krefter nok til det.

Med på lasset
Når du skal stable på plass bagasjen, vil du oppdage at Mégane henger litt etter storebror Laguna i lasteevne. I tillegg til sjåføren kan du ta med deg 460 kg bagasje, det er 200 kg mindre enn i Laguna. Bagasjerommet er også vel 100 liter mindre, men 485 liter lastet opp til bakseteryggen er bra for en bil i kompaktklassen.

Sammenligner vi med Scénic, laster den 410 liter under hattehyllen. Tar du ut alle setene slår den stasjonsvognen på lasteplass, men ikke på lengde. Scénic nyter også godt av en langt mer fleksibel innredning med tre individuelle bakseter som kan arrangeres på forskjellige måter.

I lasterommet finner du den vanlige rullegardinen til å trekke over bagasjen, oppbevaringsrom på høyre side og under gulvet. Der er det plass til varseltrekant og noen andre småting ved siden av reservehjulet. Legger du ned bakseteryggen blir gulvet helt flatt og du har et 174 cm langt lasterom. Tar du sitteputene ut i stedet for å vippe de frem, tjener du ytterligere 20 cm, men da stanger bagasjen i forseteryggen. Mellom hjulhusene er det 110 cm takket være et plassbesparende hjuloppheng med liggende torsjonsstaver i stedet for stående spiralfjærer. Både bakseteryggen og sitteputen er delt 60/40. Det er tre ordentlige hodestøtter i baksetet, men den i midten sperrer for sikten bakover. Som på de fleste andre stasjonsvogner, er det irriterende å måtte fjerne hodestøttene hver gang du skal legge ned baksetet.

Fire kollisjonsputer er standard sammen med beltestrammere. Både foran og bak er det lite plass til å legge fra seg småting og Renault Mégane må være en av få biler på markedet uten koppholder. Jeg regner ikke med de to fordypningene på innsiden av lokket til hanskerommet.

Flyter avgårde
Mégane stasjonsvogn lider litt av støy fra dekkene, noe jeg fikk tydelig demonstrert da jeg kom over på et stykke med helt nylagt asfalt. Bilen formelig fløt av gårde, bare forstyrret av litt vindsus og motorens lave brumming. Tilbake på vanlig asfalt er det hele tiden en konstant romling tilstede.

Som vi er blitt vant med i andre Mégane-modeller, ruller også stasjonsvognen komfortabelt over de ujevnhetene som finnes i veien. På grusvei med vaskebrett ser og hører man humpene, men de merkes ikke særlig godt inne i bilen. Baksiden er at Mégane til tider føles litt tung og ufølsom når du kjører på svingete vei.

Jeg sitter godt i førersetet. Sitteputen er en anelse myk, men har en effektiv regulerbar korsryggstøtte. Førersetet kan justeres opp og ned, det samme kan rattet. Denne modellen har en veiledende pris på 200.500 kroner med klimaanlegg som standard. Det litt dyrere enn en Focus og Astra, men litt rimeligere enn en Golf. Scénic koster 199.500 kroner med samme motor. Uansett er prisforskjellene så små at de ikke alene bør avgjøre valget. Méganes sterke sider er god lasteplass, komfortable seter og god kjørekomfort. En god motor drar opp, mens støynivået trekker ned.

RENAULT MÈGANE 1.6 Stasjonsvogn:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10:1. Sylindervolum: 1.598 ccm. Boring og slaglengde: 79,5 x 80,5 mm. Effekt: 79 kW (110 hk) v/5.750 o/min. Dreiemoment: 148 Nm v/3.750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 185/60 HR15 ContiEco-Contact CP.
Mål: Lengde: 443,7 cm. Bredde: 169,8 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 258,0 cm. Sporvidde f/b: 145,0/143,2 cm.
Vekter: Egenvekt u/fører: 1160 kg. Tillatt totalvekt: 1695 kg. Tillatt vogntogvekt: 2.650 kg. Taklast 80 kg.
Bagasjerom: 485 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0-100 km/t: 10,3 sek.
Toppfart: 193 km/t
Forbruk by: 0,96 l/mil
Forbruk landevei: 0,59 l/mil
Forbruk snitt: 0,72 l/mil
Pris lev. Oslo: kr 200.500,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS