Renault Mégane stasjonsvogn

Mégane stasjonsvogn er den største nyheten i Renaults 1999-program og er en voksen stasjonsvogn.

Publisert

Først publisert i BIL 5 - 1999.

Renault Mégane er pusset opp. 1999-modellene ser derfor litt annerledes ut enn fjorårets modeller. Det første man legger merke til er at Renault har forandret grillen. Det markante "nebbet" i forkant av panseret har forsvunnet. I stedet er panseret trukket helt ned til støtfangeren. To luftinntak med sort netting er felt inn i forkant av panseret. Dermed skal bilen bli mer Renault. Det hevder i hvert fall Renault selv. Både nær- og fjernlys samt blinklys befinner seg nå bak ett felles lykteglass.

Rommelig
Interiøret er stort sett uforandret, men ser man nøye etter vil man oppdage noen endringer. Blant annet har instrumentpanelet fått en ny utforming. Speedometeret er flyttet mot høyre og en rekke varsellamper er i stedet samlet i midten. Det er også mer tekstiler og mindre plast innvendig i bilen. Renault er opptatt av sikkerhet. De er ikke blitt mindre ivrige til å fremheve dette etter at Mégane kom ut med gode karakterer i en kollisjonstest av biler i kompaktklassen i regi av Euro-NCAP. Trepunkts sikkerhetsbelter er standard på alle plasser. Det samme er nakkebeskyttere på alle tre plassene i baksetet. Fire kollisjonsputer er også standard.

Den store nyheten i Méganeprogrammet er som sagt stasjonsvognen. Den er 4,41 meter lang og dermed 28 cm lengre enn femdørs kombi. I bagasjerommet er det plass til 1.600 liter hvis man legger ned bakseteryggen og laster opp til taket. Med fem personer i bilen er det plass til 480 liter bagasje opp til kanten på bakseteryggen. Legger du ned baksetet, måler lasterommet 168 cm. I likhet med Laguna, kan man også få Mégane stasjonsvogn som syvseter. Men de to bakeste setene er barneseter.

Utvendig minner Mégane stasjonsvogn noe om den litt større Laguna stasjonsvogn, men bakparten ser mer ut som en naturlig del av bilen, og ikke like påklistret som på Laguna.

Nye motorer
Mégane får også noen nye motorer. En har vi sett tidligere; 1,6-literen med 110 hester og fire ventiler pr sylinder kom i Laguna i fjor. En mindre versjon av denne, en 1,4-liter med 95 hester, er derimot helt ny. Det er ikke stasjonsvognens minste motor, det er nemlig en 1,4-liter med åtte ventiler pr sylinder og 75 hester. Den som ønsker seg en dieselmotor, kan velge mellom Renaults to velkjente 1,9-liters dieselmotorer med eller uten turbo. Den førstnevnte yter 100 hk, mens den siste yter 65 hester.

En annen motor som er ny, er en 2-liter med 140 hester. Dette er den første europeiske motoren med direkte bensininnsprøyting slik vi tidligere har sett i Mitsubishis GDi-motor. Men denne 2-literen vil i første omgang ikke bli tilgjengelig i stasjonsvognen.

Alle modeller av Mégane kommer nå med samme forstilling som Scenic. Bakhjulsopphenget, med fire torsjonsstaver som sørger for fjæring, er nå likt for alle modeller. Renault har oppgradert bremsene på modeller med 100 eller flere hester. Større skiver skal gi raskere stopp. For å få plass til disse kommer alle Mégane nå med 15-tommers felg som standard. Unntatt er tredørs kombi (som Renault insisterer på å kalle Coupé) som får 16-tommers felg som standard. Bak er det trommelbremser som gjelder, unntatt på Coupé.

Scenic egen modell
Etter at Mégane kommer som ordentlig stasjonsvogn, sier Renault at det kan bli aktuelt å skille ut flerbruksbilen Scenic som en egen modell. Dermed vil Mégane komme i fem varianter. Tredørs kombi, femdørs kombi, sedan, stasjonsvogn og kabriolet. Fra og med 1999-modellene utvider også Renault rustgarantien sin til 12 år. Prisene på Renault Mégane stasjonsvogn var ikke klare da dette ble skrevet, men når bilen kommer på markedet i august, vil den nok koste ned mot 200.000 kroner for modeller med de minste motorene.

DETTE ER RENAULT MEGANE :

Lengde: 444,0 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 258,0 cm. Bag.vol (VDA): 480/1600 liter. Drivstofftank: 60 l.
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS