Bluetec til Europa

Seks måneder før opprinnelig planlagt, i desember, vil Mercedes lansere sin superrene Bluetec dieselmotor i Europa. Budbringeren blir en E-klasse sedan med V6-motor.

Publisert Sist oppdatert

De fleste amerikanske stater har noen av verdens strengeste regler når det gjelder utslipp fra biler, så strenge at dieselmotorer i praksis ikke kunne selges ”over there”.

Så kom Mercedes med sin Bluetec, som passerte nåløyet i et flertall av de amerikanske statene.

Nå er det besluttet at også europeiske bilkjøpere skal kunne kjøre Bluetec, en dieselmotor som allerede i dag er i nærheten av å tilfredsstille Euro 6 utslippskrav for dieselmotorer, som trer i kraft i 2015.

Bluetec ble utviklet gjennom et samarbeid mellom Mercedes-Benz og Bosch. Senere har Audi, BMW og Volkswagen meldt seg inn i Bluetec-klubben i USA.

I tillegg til alt det renseutstyret som finnes på moderne dieselmotorer, passerer eksosen gjennom en prosess der den renses med urea, som her i landet produseres av Norsk Hydro-selskapet Yara under produktnavnet AdBlue.

Dermed kvitter man seg med store mengder NOx, som er blant hovedårsakene til at selv de mest moderne europeiske dieselmotorene ikke godkjennes i USA.

Bluetec er avhengig av diesel med ultralavt svovelinnhold. Derfor vil Mercedes til å begynne med satse på land som Tyskland, Østerrike, Sveits og Holland, der tilgangen på denne dieselkvaliteten er god.

E-Klassemodellen som tas til Europa, er imidlertid ikke helt identisk med den som selges i USA. Blant annet er motoreffekten skrudd noe ned for å oppnå gunstigere CO2-tall.

Derimot er drivstofforbruket like gunstig som på den amerikanske modellen.

Powered by Labrador CMS