Neste generasjon S-Klasse

Her er Mercedes ute og tester teknologi som ligger langt inn i fremtiden – foreløpig pakket inn i dagens skall.

Publisert

Det er bare noen måneder siden Mercedes foretok en midtlivs facelift på S-Klasse, men de er allerede godt i gang med utvikling av neste generasjon, selv om den ikke kommer på markedet før i 2020.

Bilen på bildene er en «bastard» der teknologi som utvikles til neste generasjon er pakket inn i dagens karosseri.

Det mest synlige beviset for dette er de ekstra brede hjulhusene som tyder på at neste S-Klasse får økt sporvidde.

Som alle andre produsenter må også Mercedes gjøre sine biler «grønnere» for å tilfredsstille stadig strengere utslippskrav, og et viktig verktøy i denne sammenhengen er vektbesparelse i tillegg til perfeksjonering av drivlinjene.

BMW har tilegnet seg stor kunnskap med hensyn til bruk av materialer som karbonfiberforsterket plass (CFRP) gjennom utviklingen av i-modellene, og denne kunnskapen har de overført til de vanlige modellene også, inkludert 7-serien som er en direkte konkurrent til S-Klasse.

Nå sier også kilder hos Mercedes at neste S-Klasse vil få en helt ny materialmiks bestående av høyfast stål, aluminium og CFRP for å spare vekt.

I tillegg til sedanen i to lengder tilbys S-Klasse i dag også som coupé og cabriolet samtidig som Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach tilbyr sine spesialmodeller til de mest krevende kundene.

Når neste generasjon utvikles spekuleres det i ytterligere en karosseriform – en firedørs coupé som tetter gapet mellom dagens tredørs coupé og sedanen. Sannsynligvis får denne betegnelsen SEC når den lanseres – tidligst i 2021.

Det er heller ikke utenkelig at BMW lanserer en slik modell basert på 8-serien som skal på markedet i 2018.

Powered by Labrador CMS