-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Snart kommer flere elbiler fra Mercedes
Mercedes ligger ikke på latsiden med utvikling av nye elbiler. Her er to SUV-er fanget under testing.
Da Mercedes lanserte EQC benyttet de en modifisert utgave av GLC-plattformen for å komme raskest mulig på banen mens de utviklet en dedikert elbilplattform.
Første elbil utviklet fra scratch på den nye plattformen er luksuslimousinen EQS (som egentlig er en femdørs kombi), og nå kommer flere modeller på løpende bånd.
Den mellomstore sedanen EQE møtte vi på bilutstillingen i Berlin i september, og den kommer på markedet sommeren 2022.
På SUV-fronten har Mercedes allerede kompakte EQA, 7-seteren EQB er like rundt hjørnet, men det er enda flere modeller under utvikling. Her er to av dem.
Først ut er trolig storebror EQS SUV som vil benytte plattform, drivlinjer og batteripakker tilsvarende dem som tilbys i sedanen med samme betegnelse. Den skal også tilbys i en Maybach-variant for dem som ønsker seg det mest luksuriøse på markedet.
Så følger mellomstore EQE SUV med teknikk overført fra EQE sedan. Begge modellene skal bygges ved Mercedes-fabrikken i Tuscaloosa, Alabama og blir trolig vist innen utgangen av neste år.
Med disse modellene på plass vil Mercedes ha en tilsvarende lineup av el-SUV-er som de i dag har med forbrenningsmotor, med unntak av G-Klasse, men vi er allerede lovet at den også kommer i elektrisk versjon.
De to modellene på bildene våre kan ved første øyekast se ganske like ut, men det er noen vesentlige forskjeller.
Vi ser at EQE SUV har mindre dører og kortere overheng bak enn EQS SUV. Fremre overheng er også kortere, og panseret er lavere plassert.
Det ser også ut til at den har separate forskjermer, mens disse henger sammen med panseret på EQS SUV, på samme måte som på sedanene EQS og EQE.
Vi har foreløpig ingen interiørbilder, men vi kan regne med det tilsvarer utformingen vi har møtt i de respektive sedanene med store skjermer på dashbordet.
Dersom EQE SUV får tilsvarende drivlinje som sedanen betyr det en 90 kWt batteripakke som standard, nok til en rekkevidde på rundt 60 mil (EQE er oppgitt til 660 km), en motor som yter rundt 300 hester og bakhjulsdrift.
Firehjulsdrift og mer effekt kommer etter hvert, også fra AMG.
Den større og tyngre EQS SUV vil nok få den kraftigere batteripakken på 107,8 kWt, og det bør også holde til en rekkevidde på 50-60 mil.