-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Smart blir høst-grønn
Det er ikke vanlig at noe blir grønnere på høsten. Smart får det til.
Smart blir vel den bilfabrikken med størst utvalg drivkilder, når det nye programmet blir komplett i oktober en gang. Mens du kan velge mellom lyst og svart interiør, eller må bry hodet ditt for å velge mellom 13 forskjellige felger, gir Smart deg snart også muligheten til å velge mellom 4 forskjellige nye drivlinjer.
Om ikke bleeding edge, så i hvert fall cutting edge spesifikasjoner. State-of-the-art er ingen overdrivelse. For hør bare hva som nå kan pakkes ned i to-seters Smartens minimale motorrom:
* En 30 kW sterk plug-in el-motor/batteripakke som gir deg 115 km rekkevidde. Null-utslipp på gata.
To hybrider
* En 53 kW sterk diesel/hybrid pakke, det vil si dieselmotoren er på 33 kW (45 hk) og el-motoren på 20. De kan brukes separat eller hver for seg. Sammen med hybridsystemet har dieselmotorens forbruk sunket fra 0,33 til 0,29 liter/mil, det tilsvarer en reduksjon av CO2-utslipp fra 88 til 77 g/km.
* En mikrohybrid-variant med bensinmotor der funksjonen ligger tett opptil den BMW 1-Serien vi nettopp har kjørt, der et start-stopp system er sentralt og hvor generatoren produserer strøm når bilen triller eller bremses.
Bensinmotoren er på 52 kW (71 hk) men bruker i dagens enkle installasjon 0,47 l/mil. Med den nye oppskriften er forbruket nede på 0,43. Det vil si at CO2 utslippet har sunket fra 112 til 103 g/km.
I motsetning til BMWs system (som kommer fra Bosch) er Smart-systemet utviklet av Valeo, med et spesielt drivbeltesystem fra Gates. Se ikke bort fra at noe tilsvarende kommer på forskjellige Mercedes-modeller snart.
Effektiv diesel
* Den siste nyheten er at den vanlige cdi-motoren er ombygget såpass vesentlig at forbruket nå er nede i 0,33 l/mil, det vil si 88 g/km samtidig som antall hestekrefter og dreiemoment har økt med 10 prosent. Det er først og fremst innsprøytningssystemet som har ansvaret for dette fremskrittet. Blant annet er innsprøytningstrykket økt fra 1350 til 1600 bar.
Kanskje er det dette som skal til for at Merket kan få litt større fart i Norge også. Til nå er det registrert 19 nye Smart her hjemme (mot 73 i fjor).