-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Wuling Starlight:
Ny kineser med antydninger til sunn fornuft
Her har vi en biloppskrift vi ser altfor sjelden for tiden. 4,8 meter lang, men allikevel bare 100 kW og 1600 kg. Med en toppfart på fornuftige 150 km/t.
Vi opplever altfor ofte nye biler som, fordi de er store, blir påført Premium-betegnelsen og derfor helst skal ha oppunder 500 hester og veie 2,5 tonn.
Den nye Starlight fra kinesiske Wuling går den helt andre veien. Også når det gjelder pris – det gjettes på at den vil ende godt under en av hovedkonkurrentene: etter mange priskutt koster Volkswagens ID 3 fremdeles 16.500 dollar i Kina.
Lange tradisjoner
Wuling er en gammel bilfabrikk med både SAIC og GM langt i bakgrunnen et sted. Det er ikke noe som tyder på at GM er inne i bildet når det gjelder denne debutanten – den ser ut som Wulings egen hele veien.
Egentlig en batterielektrisk som også leveres som plug in hybrid – da får den litt andre frontlykter, det er det eneste du ser det på. Bakfra er eksosrørene på den med eksos så godt skjult at du ikke ser forskjell.
Det er bilder fra Kinas industridepartement som viser slike detaljer, de offentliggjør bilder av biler der det innvilges produksjonslisens. Men det er sjelden fabrikkene er så smarte som Wuling var i dette tilfellet – de offentliggjorde tydelige, og ganske flatterende, bilder av bilen bare timer etter at myndighetenes kjipe bilder lå ute.
Det er ikke en eneste grunn til å tro at denne bilen noen gang kommer til Norge, men den er interessant fordi den åpenbart forsøker å gå opp en litt mer fornuftig sti enn bilindustrien har vandret på i det siste.
Antakelig er det kommersielt smart også. Kinas bilmarked er ikke så ekspansivt som mange ventet eller håpet, forsiktighet med forbruket er visstnok en tydelig tendens der også.
Romslig
Bilen er stor, med 484 centimeter er den nesten 60 cm lengre enn en ID.3, på en litt lengre akselavstand. Og med 1600 kg er den nesten 10 prosent lettere. Til gjengjeld tar altså Wuling sjansen på en motor som er 50 kW svakere enn Folkevognens. Og en rekkevidde de foreløpig ikke har fortalt oss om.
Wuling er aktiv i økonomi-enden. Sammen med GM/SAIC har de hatt stor suksess med Wuling Mini og for et halvt år siden kom de med sin Bingo som går rett i strupen på en av BYDs bestselgere.
Så har de selvfølgelig et undermerke – intet kinesisk bilmerke uten en ti-tolv undermerker også. Baojun heter det. Deres søte Yep – kinesisk forslag til en slags Suzuki Jimny – er på markedet og nylig kom Cloud som konkurrent både til BYD Dolphin og VW ID.3 – til en pris tilsvarende 13.200 dollar. 3.300 dollar under det en ID. 3 koster nå, etter en rekke prisnedsettelser.