BYD Seal og Dolphin

Tetter nye nisjer

BYD lanserer nye Europa-modeller

BYD er godt etablert i det norske markedet og har i dag tre modeller i ulike segmenter. Til høsten kommer ytterligere to modeller til Europa.

Publisert Sist oppdatert

Norge var så vidt jeg vet første europeiske land som startet salget av BYD personbiler, og agenturet ligger hos RSA som også importerer Suzuki, Izuzu, Maxus og nylig etablerte JAC.

Første modell ut var den store SUV-en Tang, men i løpet av 2022 økte utvalget med den luksuriøse sedanen Han og kompakt-SUV-en Atto 3.

Maritimt

Men det stopper ikke der – i løpet av året skal ytterligere to modeller presenteres i det de kaller Ocean-serien, og da passer det jo fint at modellene heter Dolphin og Seal.

Dolphin er en kompakt hatchback i C-segmentet, og da kan vi regne med den vil utfordre modeller som Nissan Leaf, MG4 og VW ID.3. Den har forhjulsdrift og en batteripakke på 60 kWt og det antydes en rekkevidde på 427 kilometer basert på WLTP-syklusen.

Forhåndssalget av Dolphin åpner til sommeren og utleveringene starter i fjerde kvartal 2023.

Seal

BYD Seal er en sedan i D-segmentet, og her er det naturlig å skule til Tesla Model 3 og nylig lanserte Nio ET5 når vi skal lete etter konkurrenter. Den leveres med enten bakhjuls- eller firehjulsdrift, og maks effekt er henholdsvis 230 kW/313 hk eller 390 kW/530 hk.

Batteripakken på 82 kWt skal gi rekkevidde på inntil 570 kilometer for biler med bakhjulsdrift og 520 km for AWD-modellen.

Seal skal være på plass hos forhandlere i september. Produsenten lover en stilig bil med høyt utstyrsnivå og avansert teknologi. Pris er foreløpig ikke kommunisert for noen av modellene.

Ifølge RSA er BYD nå markedsleder i Kina foran Volkswagen og Toyota. I løpet av 2022 leverte de 1,86 millioner elektrifiserte biler globalt. Første kvartal 2023 har de solgt 552.076 biler, en økning på 90 prosent fra samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS