MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA personbil

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA Cargo

MIA skateboard plattform

MIA skateboard plattform

MIA skateboard plattform

MIA skateboard plattform

MIA skateboard plattform

MIA skateboard plattform

Mia gjenoppstår i nye versjoner

Vi har vært borti Mia før. En ganske avansert elbil – spesielt var den avansert i selve filosofien. Nå kommer hun tilbake og en av de sentrale initiativtakerne er fremdeles på plass.

Publisert Sist oppdatert

Vi viet Gamle Mia ganske stor oppmerksomhet da hun var aktuell. Jeg vet til og med at en av våre innslag på BilNorge.no var direkte årsak til at en ble kjøpt inn til Norge.

Det er med andre ord ikke vår skyld at hele prosjektet dessverre døde ca. 2014.

Skjønt ideen døde ikke, og nå gjenoppfriskes den av et tysk selskap som kaller seg Fox E-Mobility AG og som presenterer seg som produsent av kompakte elbiler i den lavere prisklassen.

Hvilket definitivt ikke betyr at bilen ser billig ut. Tvert imot – den har en form og detaljer og grafikk som gjør at den glir meget bedre inn i et elegant handel-miljø enn mange av de dyre, store elbilene.

Og da er vi tilbake til en av de opprinnelige folkene bak Mia. Murat Günak, opprinnelig designsjef hos Volkswagen og med klare ideer om bærekraftige konstruksjoner.

Nå er han altså på Mia 2.0. En skateboard-konstruksjon med omtrent samme karosseriet uansett om det presenteres som person- eller godstransportør.

Kompakt er et stikkord, 3,2 meter lang, et lastevolum på 1500 liter (eller to bakseter) og et eller to batterier for henholdsvis 200 og 400 kilometer rekkevidde.

To brede skyvedører gir tilsynelatende bra adkomst til baksetet også, og bakdøren er så bred at du får inn en Euro-pall.

Du har mye å velge mellom når det gjelder maskineri. Bilen er egentlig bakhjulsdrevet og der kan du velge motorer fra 55 til 136 hestekrefter. Dessuten kan du legge på en ekstra motor foran som sørger for firehjulsdrift og 40 hk ekstra.

Nå skal det ikke stanse der – denne oppskriften skal være basis for en familie kvikke, høyfunksjonelle batteridrevne biler, sier Günak.

De første bilene settes sammen nå, men produksjonen skal settes bort til en ekstern produsent, og komme i gang neste år – sier planene. Til en pris som gjør at den kan selges for godt under 20.000 euro.

Powered by Labrador CMS