-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mia gjenoppstår i nye versjoner
Vi har vært borti Mia før. En ganske avansert elbil – spesielt var den avansert i selve filosofien. Nå kommer hun tilbake og en av de sentrale initiativtakerne er fremdeles på plass.
Vi viet Gamle Mia ganske stor oppmerksomhet da hun var aktuell. Jeg vet til og med at en av våre innslag på BilNorge.no var direkte årsak til at en ble kjøpt inn til Norge.
Det er med andre ord ikke vår skyld at hele prosjektet dessverre døde ca. 2014.
Skjønt ideen døde ikke, og nå gjenoppfriskes den av et tysk selskap som kaller seg Fox E-Mobility AG og som presenterer seg som produsent av kompakte elbiler i den lavere prisklassen.
Hvilket definitivt ikke betyr at bilen ser billig ut. Tvert imot – den har en form og detaljer og grafikk som gjør at den glir meget bedre inn i et elegant handel-miljø enn mange av de dyre, store elbilene.
Og da er vi tilbake til en av de opprinnelige folkene bak Mia. Murat Günak, opprinnelig designsjef hos Volkswagen og med klare ideer om bærekraftige konstruksjoner.
Nå er han altså på Mia 2.0. En skateboard-konstruksjon med omtrent samme karosseriet uansett om det presenteres som person- eller godstransportør.
Kompakt er et stikkord, 3,2 meter lang, et lastevolum på 1500 liter (eller to bakseter) og et eller to batterier for henholdsvis 200 og 400 kilometer rekkevidde.
To brede skyvedører gir tilsynelatende bra adkomst til baksetet også, og bakdøren er så bred at du får inn en Euro-pall.
Du har mye å velge mellom når det gjelder maskineri. Bilen er egentlig bakhjulsdrevet og der kan du velge motorer fra 55 til 136 hestekrefter. Dessuten kan du legge på en ekstra motor foran som sørger for firehjulsdrift og 40 hk ekstra.
Nå skal det ikke stanse der – denne oppskriften skal være basis for en familie kvikke, høyfunksjonelle batteridrevne biler, sier Günak.
De første bilene settes sammen nå, men produksjonen skal settes bort til en ekstern produsent, og komme i gang neste år – sier planene. Til en pris som gjør at den kan selges for godt under 20.000 euro.