-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Miljø ut av bilannonsene
Forbrukerombudet er skeptisk til den omstrakte bruken av miljøpåstander i markedsføringen av biler. Nå vil det komme nye regler slik at ikke alle kan skryte av sin miljøvennlighet.


Ting kan sies på flere måter
BMW, Ford og Peugeot gjør det. Og Volkswagen, Saab og Toyota. Mange ønsker å markedsføre seg som litt grønnere, for miljø er in.
Dette har bl.a. ElBil Norge reagert på, og de har derfor kontaktet Forbrukerombudet. De samlet en del annonser for bl.a. BMW, Peugeot, Ford og Toyota som alle brukte miljø i sin markedsføring.
Forbrukerombudet har tatt saken og utreder nå hvilke forutsetninger som må være oppfylt før slike påstander kan brukes. Det arbeides med nye regler for bruk av ordet miljø i reklamen, og det kan gå mot en regel der biler som har et eksosutslipp ikke kan betegnes som miljøbiler.
Bare Elbil er miljøbiler
- Vi liker ikke floskelbruk som "miljøvennlig". Det er egenskapene som skal beskrives, sier daglig leder Hans Kvisle i ElBil Norge.
- Derfor omtaler vi vår bil Buddy som "nullutslippsbil", fordi bare elbiler har null utslipp under drift. Fra motoren er det null CO2 og null lokal forurensning, i tillegg til generelt mindre støy.
- Biler med tradisjonell forbrenningsmotor kan i beste fall omtale at de har teknologi som reduserer miljøbelastningen, "miljøvennlige" er de ikke."
Provosert
Elbil Norge er også provosert av Toyotas annonsekampanje hvor de hevder at Prius er den mest miljøvennlige bilen.
- Dette er ikke en korrekt påstand, det tror jeg også Toyota vet når de selv i reklamen uttrykker at "målsetningen er 0 utslipp!" Prius er et positivt valg i den kjøretøyklassen den selv er i, men det fins små bensin- og dieselbiler som har lavere utslipp enn Prius. For ikke å snakke om elbilene da, sier Kvisle.
Utreder miljø
Forbrukerombudet bekrefter at de nå vurderer bruk av miljø i markedsføring av biler. Det vil komme nye regler, men foreløpig er saken under utredning. Trolig vil de nye reglene komme før sommerferien.
- Forbrukerombudet er skeptisk til den utstrakte bruken av miljøpåstander i markedsføringen av biler. Hvilke forutsetninger som må være oppfylt før slike påstander kan brukes, skal nå utredes, sier Bente Øverli - seksjonssjef hos Forbrukerombudet
Hva er en bil?
Mange har reagert på markedsføringen av hybridbilen Prius som Toyota hevder er den mest miljøvennlige bilen.
- Den er det, påstår ansvarlig for informasjon og miljø hos Toyota Norge, Per Arne Skramstad.
- Hva med elektriske biler som Think, Buddy, Peugeot 106 elbil og Mercedes Smart ForTwo som har lavere utslipp enn Prius?
- En bil skal for oss ha minst fire sitteplasser. Sammenlignet med like store biler, er Prius en miljøvinner. Man kan ikke sammenligne Prius med en toseter, konkluderer Skramstad.