Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering
Smart presselansering

Norge blir smartere 1. november

Den trendy småbilen Smart skal lanseres i Norge 1. november, med tre modellrekker.

Publisert Sist oppdatert

Det er Bertel O. Steen AS som har agenturet på Smart i Norge, og produktsjef er Kristin Julie Klæboe. ”Smart er en trend, en livsstil og en kultur. Det er en bil for mennesker som er unge til sinns, nysgjerrige og setter pris på design og smarte løsninger sier Klæboe.

Bestselgeren regner man med blir Smart ForFour, som ble lansert i Europa i april i år. Prisene er ikke klare ennå, men startprisen vil ligge rundt 155.000 kroner med godt standard utstyrsnivå. Smart ForTwo vil også gi en del volum, og kommer med en startpris rundt 120.000 kroner. Også denne vil ha bra utstyrsnivå. Smart Roadster vil også bli tilbudt, men dette regnes mer som en nisjebil.

Ambisjonen til Smart-salget i Norge er på 500 biler per år, og man regner med at mellom 50 og 60 prosent av dette salget vil være til bedriftskunder som ønsker Smart som profileringsbil eller som firmabil til sine ansatte.

- Vi ser frem til å sette i gang med salget i november. Smart vil trekke en ny og spennende kundegruppe til våre salgslokaler. Dette gleder vi oss stort til, sier en fornøyd daglig leder hos AutoStern, Stig Morten Nilsen.

Selv om Smart er utpreget småbiler, er sikkerheten godt ivaretatt. Det viktigste momentet for passiv sikkerhet på alle Smart-modellene er Tridion-cellen. Dette er en stålkonstruksjon som i tillegg til kollisjonsputene foran og i siden beskytter både fører og passasjerer. Annet standard sikkerhetsutstyr for alle modellene er ESP, ABS med elektronisk bremsekraftfordeler og bremseassistanse.

Historien om Smart går helt tilbake til 70-tallet da Mercedes-Benz begynte å leke med tanken på en liten bybil. Etter hvert kom den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch på banen med lignende tanker, og sammen startet de utviklingen av konseptet i 1994. Fire år senere kom den første bilen, City-Coupé som nå heter ForTwo. Swatch trakk seg ut kort etter dette, og DaimlerChrysler eier nå hele selskapet.

Navnet Smart kommer av forkortelsen Swatch-Mercedes-Benz art. Siden Norge ikke har hatt offisiell import av Smart, er merket lite kjent og sjeldent her til lands. Det er mange som tror Smart er en el-bil slik som Kewet og Think, men det stemmer ikke. Motorene spenner fra små tresylindrede til større firesylindrede bensin og dieselmotorer.

Powered by Labrador CMS