20 år og 250 millioner NGK V-Line

For 20 år siden oppfant NGK Spark Plug Europe V-Line. Nå har salget passert 250 millioner tennplugger fra denne serien.

Publisert Sist oppdatert

V-Lines popularitet har vært konstant stigende gjennom årene - og den oppadgående tendensen fortsetter.

De første 100 millioner V-Line tennpluggene ble solgt mellom 1991 og 2004. V-Line tennplugg nummer 200 millioner ble registrert i 2009, og i de to årene siden denne milepælen er det solgt ytterligere 50 millioner enheter.

Som for 20 år siden dekker V-Line i dag fremdeles markedet med et begrenset antall tennplugger. Opprinnelig besto utvalget av 12 forskjellige plugger.

Etter hvert som nye motortyper har kommet på markedet, har NGK utviklet sortimentet, slik at det i dag finnes 39 tennplugger i V-Line-serien som dekker omtrent 90 prosent av markedet.

Lett å bruke
Et kort nummersystem oppfunnet av NGK gjør at forhandlere og verksteder fort finner frem til den perfekte tennpluggen for enhver anvendelse. Dette forenkler lagerstyringen og jobben med å bestille korrekt tennplugg.

Over en tredjedel av alle tennpluggene i sortimentet ble utviklet som originalutstyr for bilprodusentene.

V-Line-sortimentet består av standard tennplugger både med og uten V-spor.

Enkelte av pluggene er dessuten platina-tennplugger. Alt for å dekke størstedelen av bilparken med et håndterbart antall varianter.

- V-Line har virkelig blitt en suksess i ettermarkedet, sier Erling Olaussen, salgs- og produktsjef hos den norske importøren AS AutoMateriell.

- Takket være de mange fordelene for butikkene og verkstedene og den utrolig høye kvaliteten, er det - og vil fortsatt være - tidenes mest suksessrike tennpluggsortiment. Vi skal sørge for at det vil bli slik også i framtiden, sier han.

Om AS AutoMateriell
Ble etablert i Oslo i 1939, og har i alle år vært en betydelig aktør i den norske bil- og motorbransjen. AutoMateriell leverer verkstedutstyr til norsk bilbransje, og har lang erfaring innen løfteutstyr, hjullstilling, dekk- og testutstyr. De siste årene har AutoMateriell også drevet med planlegging og totalprosjektering av bilverksteder.

AutoMateriell er også importør av et stort antall bildeler og rekvisita til norsk bilbransje. Blant merkenavnene som AutoMateriell representerer i Norge er Ahcon, Altus , Dura, Ecotechnics, Haweka, John Bean, Klann, M&B, Maha, Mondial, Monoflex, Monroe, Mont Blanc, NGK, Pasquin, Rotary, Sicam, Stertil Koni, Walker og Werther.

AutoMateriell har 43 ansatte og omsatte i 2010 for 124 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 2,4 millioner. Hovedkontoret er i Lier, med avdelingskontorer i Trondheim, Kristiansand og Stavanger.

Powered by Labrador CMS