Volkswagen New Beetle Cabriolet 1.4

En Volkswagencabriolet vekker fortsatt oppsikt. Kjøregleden lider en smule under savnet av mer muskler.

Publisert Sist oppdatert

New Beetle Cabriolet
New Beetle Cabriolet

Først publisert i BIL 5 - 2003.

Venstrefoten finner seg godt til rette på en meget bred og god fothviler, men høyrebenet savnet en midtkonsoll å hvile seg mot. Kjørekomforten ellers er upåklagelig, og de som har anledning til å sammenligne med den åpne bobla fra 1958 vil knapt kjenne seg igjen. Den gang måtte du ha en veltrent kropp for å betjene så vel bremser som ratt og vindusheiser. Med ABS og skivebremser foran og bak, servostyring samt elektriske vindusheiser foran og bak er det bare bilens form som har en viss likhet. Et klassisk kjennetegn er beholdt: Når taket er nede,skal kalesjen ligge synlig – den skal ikke stues vekk under blekkplater. Bagasjerommet er beskjedent i volum, men åpningen
til rommet gjør det vanskelig å utnytte volumet særlig effektivt.

Bilen er skodd med 205/-55R16, mens vognkortet sier at typegodkjent bredde er 195 – en forskjell som ikke kjennes ut til å være positiv for bilen. Det er vel og bra å utstyre en cabriolet i sportslig retning, men i dette tilfellet er resultatet blitt vel stumpt og ukomfortabelt. Dessuten bidrar de bredere dekkene til at bilen er meget følsom for sporing på slitt asfalt. Blinklysene som er integrert i de utvendige speilene krever litt tilvenning. Lysblinkene er nemlig i litt for stor grad synlige i ytterkantene av førerens synsfelt, og de oppfattes umiddelbart som om det ligger et kjøretøy i speilsonen.

Som kjent er New Beetle basert på Golf-plattformen, og alt vesentlig av motorer, gearkasser og sikkerhetsutstyr er velkjent både fra Golf og andre av konsernets modeller. Fire kollisjonsputer og veltebeskyttelsessystem er standardutstyr. Cabrioletutgaven bygges i Mexico, uten at den av den grunn virker verken dårligere sammenskrudd eller har synlige forskjeller i finish og kvalitet.

Med sine 75 hester har imidlertid 1,4-literen små muligheter til å leve opp til eventuelle sportslige forventninger. Hvis du er ute etter kjøreglede og sportslig følelse, og ikke prioriterer prisen høyt, bør du derfor velge en av de tre andre motoralternativene, nemlig 1,6- eller 2,0-liters bensinmotor eller 1,9-liters TDI-motor. Hvis det skurrer i ørene, bokstavelig talt, å velge dieselmotor i en åpen bil, bør du likevel unne deg gleden av å prøve frasparket. Et dreiemoment på 240 Nm, nesten dobbelt så mye som i 1,4-literen, er som natt og dag når det gjelder å lokke frem den sportslige følelsen.

Volkswagen New Beetle Cab 1.4:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 1390 ccm. Boring og slaglengde: 76,5 x 75,6 mm. Effekt: 55 kW (75 hk) v/5000 o/min. Dreiemoment: 126 Nm v/3800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 205/55R16.
Mål: Lengde: 408,1 cm. Bredde: 172,4 cm. Høyde: 150,2 cm. Akselavstand: 250,9 cm. Sporvidde f/b: 150,6/148,7 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1263 kg. Tillatt totalvekt: 1700 kg.
Maks vogntogvekt: 2700 kg.
Bagasjerom: 201 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 15,6 sek
Toppfart: 161 km/t
Forbruk bykjøring: 0,95 l/mil
Forbruk landevei: 0,58 l/mil
Forbruk snitt: 0,71 l/mil
Pris: kr. 253.700,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS