-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Nissan Primera 2.0
Noen sier den er elegant, provoserende og tøff sier andre – og det er en Nissan vi snakker om!
![Nissan Primera 2.0](https://image.bilnorge.no/172858.webp?imageId=172858&width=960&height=664&format=jpg)
Først publisert i BIL 3 - 2003.
I den nyeste Primeraen har Nissan fått en bil folk tar stilling til. Få har kommentert den som stygg, de mest skeptiske har strukket seg til å si at den er spesiell, men de fleste tar den som et friskt innslag i en ellers konservativ Nissan-stall. Det er ikke bare eksteriøret som gjør at Primera skiller seg fra mengden, også interiøret og da spesielt instrumenteringen og betjeningen av radio og klimaanlegget gjør Primera spesiell.
Femdørsmodellen har samme interiørdesign som sedanen og stasjonsvognen og det er stort sett bare bakenfor bakdørene du finner forskjell. Hekken er litt høyere enn sedanens, og ryggekameraet er nyttig. Den store bakluken gir adkomst til et stort og ryddig bagasjerom. Ved å legge ned bakseteryggen kan du øke plassen ytterligere. Lastehøyden er gunstig, men bakhjulsopphenget er plasskrevende og bagasjeromgulvet skråner oppover mot baksetet. Det kan derfor være vanskelig å stable gjenstander slik at de ikke sklir bakover.
Den nye 2-litersmotoren har nydelig gange, og er vesentlig mer stillegående og vibrerer mindre enn toliteren vi kjenner fra forrige generasjon Primera. Dette gjør det mer behagelig å utnytte motoren på høyere turtall. 140-hesteren oppleves som arbeidsvillig, og gir Primera nok kraft til at den innfrir i forhold til den ellers sportslige karakteren.
Fjæringskomforten ligger på den sportslige siden og på humpete og hullete Oslo-gater oppleves den som litt vel sporty. På landeveien er komforten bedre, men støynivået på grov asfalt er høyere enn strengt tatt nødvendig med piggfrie vinterdekk, og vår bil hadde nok tjent på å ha smalere vinterdekk både for komforten og fremkommelighetens del. Sannsynligvis ville ikke den sportslige karakteren lide heller.
NISSAN Primera 2.0 5d:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1998 ccm.
Effekt: 103 kW (140 hk) v/6000 o/min.
Dreiemoment: 192 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Dekk: 215/50HR17. Mål: Lengde: 456,7 cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 148,2 cm.
Akselavstand: 268,0 cm.
Sporvidde f/b: 152,8/153,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1414 kg. Tillatt totalvekt: 1910 kg. Maks vogntogvekt: 3410 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,8 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 1,19 l/mil
Forbruk landevei: 0,69 l/mil
Forbruk snitt: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 208 g/km
Pris: kr. 309.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.