Opel Signum 2.2 DTI

Bakseteplass og -komfort som i en storbil, fleksibilitet som i en stasjonsvogn. Med Signum satser Opel på baksetepassasjerene.

Publisert Sist oppdatert

Signum 2.2 DTI
Signum 2.2 DTI

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Fra fronten og bakover til og med forsetene er Signum i bunn og grunn en Vectra. Det er bakseteløsningene og -plassen som gjør bilen til noe mer enn bare en ny mellomklassebil. Økt plass er et faktum gjennom 13 cm større akselavstand og 4 cm større utvendig lengde enn på Vectra.

I vognkortet er Signum angitt som 5-seter, men i praksis er den en 4-seter – "hemmeligheten " ligger i at baksetet består av to separate seter, adskilt av en bred midtkonsoll som nærmest må kalles multi instrument. Den kan fungere som sittepute for en femte passasjer, men fritt for å slippe den belastningen... Sammen med solid benplass – de to separate baksetene kan skyves 13 cm i lengderetningen – bidrar midtkonsollen til luksusfølelse når den benyttes som armlene for de to passasjerene. Når armlenet vippes rundt blir det til et bord med smårom og to koppholdere. Hvis man ønsker mer oppbevaringsplass, kan midtplassen, som ekstrautstyr, okkuperes av en rommelig plastboks.

Fleksibiliteten ellers går også flerbruksbilene i næringen. Ved at baksetene kan skyves, har man mulighet til å prioritere passasjerplass eller bagasjeplass – eller begge deler hvis bare ett baksete er i bruk. Når bakseteryggen slås ned, følger sitteputa med fremover. Samtidig glir et deksel, som er festet nederst på seteryggen, fremover sammen med setet. Dermed er det helt flatt gulv i hele bagasjerommets lengde, nær 1,9 meter. Ønsker du enda mer plass kan seteryggen på høyre forsete vippes frem.

DTI-motoren er den mellomste dieselmotoren i Signum-programmet. Du sparer 37.000 kroner ved å velge den minste, 2,0-literen med 100 hester, men hvis ikke 300.000-grensen er kritisk, er det vel anvendte penger å velge 2,2-literen. Forskjellen er 25 hester og 50 Newton-meter, og det merkes. Kombinert med et meget kultivert femtrinns automatgear fremstår DTI-motoren som et maskineri som passer som hånd i hanske for den 1600 kilo tunge bilen. Og et gjennomsnittlig forbruk på 0,76 liter/mil er absolutt godkjent, vekten tatt i betraktning. Dessuten kan Signum vise til eksemplarisk støydemping mot motoren – her har Opel-ingeniørene gjort en utmerket jobb.

Lang akselavstand bidrar til at Signum er meget stabil på veien, samtidig som den er lett å håndtere takket være en presis styring med god styrerespons. Fjæringen og dempingen er fast, men ikke hard.

Seks kollisjonsputer, elektronisk stabilitetsprogram, antispinn og lyktespylere med oppvarmede dyser hører til standardutstyret. Cosmo-utstyr innebærer at skinninteriør, tåkelys foran, regnsensor, elektrisk justering også av passasjersetet foran samt 17-tommers alufelg i stedet for 16 tommers stålfelg, er inkludert i prisen.

OPEL Signum 2.2 DTI Cosmo:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 18,5:1. Sylindervolum: 172 ccm. Boring og slaglengde: 84,0 x 98 mm. Effekt: 92 kW (125 hk) v/3250 o/min. Dreiemoment: 280 Nm v/1500-3000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 215/50VR17.
Mål: Lengde: 463,6 cm. Bredde: 179,8 cm. Høyde: 146,6 cm. Akselavstand: 283,0 cm. Sporvidde f/b: 152,4/151,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1613 kg. Tillatt totalvekt: 2150 kg. Maks vogntogvekt: 3450 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 365 – 550 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100: 12,2 sek
Toppfart: 198 km/t
Forbruk bykjøring: 1,06 l/mil
Forbruk landevei: 0,58 l/mil
Forbruk snitt: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 204 g/km
Pris: kr. 385.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS