-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Fra bybil til kompakt-SUV
Salget av de minste bybilene har vist en nedadgående trend de siste årene. Det får Peugeot til å tenke nytt.
I Norge selges det nesten ikke biler i det såkalte A-segmentet – de som er mindre enn for eksempel Yaris, Polo og Fiesta. Hos oss er det én modell som dominerer i denne klassen – e-Up, og den blir neppe mindre populær nå som den kommer i ny utgave.
Trenden er tilsvarende over store deler av Europa, og derfor er en rekke minibiler faset ut de siste årene. Og flere vil følge.
Småbilene er ikke så mye billigere å bygge enn større biler, så marginene er ekstremt presset i de minste segmentene. Derfor er man avhengig av volum for at bilene skal være lønnsomme. Og når volumet uteblir, må man se seg om etter andre løsninger.
Ford har allerede kastet inn håndkleet og erstattet sin Ka med en Ka + som utelukkende selges i fremvoksende marker. Et annet eksempel er Nissan som ved siste generasjonsskifte av Micra flyttet modellen opp i et høyere segment.
PSA er i ferd med å avslutte den delen av samarbeidet med Toyota som førte til to generasjoner småbiler – Aygo, C1 og 107/108 bygget på en felles fabrikk i Tsjekkia siden 2005. Fra 2021 overtas anlegget hundre prosent av Toyota.
Franskmennene har også sørget for at Opel skal fase ut sine småbiler, Adam og Karl, etter at de overtok den tyske grenen fra GM.
Samtidig som småbilene er en utdøende rase på vårt kontinent, ser vi ikke ut til å få nok SUV-er.
Mens de første SUV-ene var store og tunge, USA-inspirert som de var, er utvalget i dag større enn noensinne, og de store produsentene har gjerne 4-5 modeller på paletten.
Peugeot har i dag tre SUV-er på markedet, 2008, 3008 og 5008, men nå ser de ut til å klargjøre en ny innstegsmodell som trolig får betegnelsen 1008. Volkswagen har jo allerede fem modeller, så det er nok plass til flere modeller med løve i grillen også.
PSA har jo den fordelen at bilene med enkle grep kan selges under ytterligere tre merkenavn, Citroën, Opel og Vauxhall. Kanskje snart også som Fiat.
Andre generasjon 2008 vokser betydelig i lengde ved det kommende generasjonsskiftet, og dermed blir det plass til en 1008 på drøyt fire meter under denne slik at man unngår kannibalisering.
Peugeot vil dermed kunne tilby en firerrekke med intervaller på rundt 20 cm mellom hver av modellene – fra 1008 (ca. 4 meter), via 2008, 3008 og opp til 5008 (som måler 464 cm).
Franske medier spekulerer i at den nye modellen kan komme på markedet mot slutten av 2020 på hjemmebane, et snaut år etter andre generasjon 2008. Siden 2008 og 208 skal tilbys som elbiler, er det sannsynlig at det også vil gjelde 1008.