Syndig eller fetende?

Det meste som er moro her i livet, er enten fetende eller syndig. Hva galt har vi gjort som fra nyttår må betale hele 90.000 kroner mer i avgift for denne moroa?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 12 - 2006.

Normalt er ikke bilkjøring verken syndig eller fetende, men det føles slik når regjeringens avgiftsforslag går løs på Volvo S60 T5. Hvis forslaget vedtas, er hele 90.000 kroner straffen når en 2,4-liters bensinmotor drikker en snau liter på mila. I klartekst betyr dette at den i gjennomsnitt slipper ut 234 gram CO2 pr kilometer, og dermed havner den i kategorien FY-FY.

Uansett hvor miljø-slem T5-motoren er, er den en fenomenalt fin motor å kjøre – med et markert fraspark og et solid moment som er tilstede i fullt monn over et bredt turtallsregister. Motoren er koblet sammen med en harmonisk femtrinns automatkasse med Geartronic, sistnevnte gir mulighet for manuell, sekvensiell sjalting.

Vår prøvebil er utstyrt med det imponerende systemet Four C (Continously Controlled Chassis Consept), som koster 15.900 kroner ekstra. Gjennom en enkelt knapp på dashbordet gir det aktive understellet deg valget mellom to chassisinnstillinger: Comfort eller Sport. Et datasystem får beskjed fra et antall sensorer i bilen, og kan bearbeide disse signalene opptil 500 ganger i sekundet for deretter å justere støtdemperne slik at de hele tiden er best mulig tilpasset underlaget. På krevende veier kjenner du virkelig forskjellen. Komfort-posisjonen gir mykere demping, mens Sport både gir kraftigere demping og raskere chassisreaksjon.

Et synlig tegn på at 2007-modellen av S60 hører til en “gammel konstruksjon, er at den ikke er utstyrt med den “nye midtkonsollen av aluminium som har blitt et varemerke hos Volvo de seneste årene.
Vi tror også at bilen hadde fått langt bedre svingradius hvis den hadde vært nykonstruert i dag, med for eksempel forhjulsopphenget fra nye S80.

Vær klar over at T5 ikke er betegnelsen på én motor hos Volvo. Her kjører vi altså T5 med 2,4-liters volum og 260 hk. Setter du deg bak rattet i Volvo C70 T5, har motoren 2,5 liters volum, og du har 220 hk til disposisjon.

Kort om bilen:
Volvo S60 T5 Summum aut.
Pris, basis: kr. 621.900
Pris, prøvekjørt: kr. 750.600
Motor: 5-sylindret rekkemotor. 2401 ccm. 191 kW (260 hk) v/5500 o/min.350 Nm v/2100-5000 o/min
LxBxH: 460 x 180 x 143 cm
Akselavstand: 271,5 cm
Egenvekt m/fører: 1577 kg
Tillatt totalvekt: 2030 kg
Dekk: 255/40 R18 Z
Bagasjerom: 424 liter (VDA)
Tankvolum: 70 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 7,2 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,98 l/mil
CO2-utslipp: 234 g/km

Powered by Labrador CMS