-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Seat Toledo SE 1.9 TDi
Først publisert i BIL 3 - 1996.
Toledo var den første nye modellen som ble introdusert etter at Volkswagen engasjerte seg i Seat. Det betyr tysk teknikk og italiensk/spansk design ført i pennen av Giugiaro. Seat valgte en løsning med stor bakluke i kombinasjon med sedanens design, noe som gjør Toledo attraktiv både for dem som vil ha en tradisjonell sedan og for dem som vil ha en praktisk kombikupé.
Fra førerplassen virker Toledo moderne. Førermiljøet er oversiktlig, men plasseringen av enkelte av bryterene er litt knotete. Setene er behagelige og gir godt støtte til både lår og rygg. I Toledo SE har begge forsetene høyderegulering som samtidig også regulerer sitteputens vinkel. Sittekomforten er god, og det er heller ikke noe å utsette på plassen.
I baksetet blir det derimot litt trangere, vesentlig på grunn av begrenset benplass og takhøyde. Bagasjerommet er derimot svært rommelig, og du kan legge ned bakseteryggen og få full åpning mellom kupéen og bagasjerommet.
Volkswagens turbodiesel med direkteinnsprøytning er ikke blant de mest stillegående motorene, men Seat har lykkes i å dempe motorstøyen meget godt. På tomgang og spesielt når motoren er kald, er det likevel ingen fare for at du skal glemme at det er en dieselmotor under panseret.
90 hk er ikke imponerende sammenlignet med bensinmotorer, men når du kombinerer det med 202 Nm dreiemoment allerede før turtellernåla passerer 2000 o/min, blir dette likevel imponerende. Motoren er akselerasjonsvillig og har en imponerende trekk-kraft. Takket være en gjerrig motor og lang gearutveksling, er forbruket også meget beskjedent, eller hva sier du til rundt halvliteren pr mil ved normal kjøring?
Dieselmotoren krever relativt flittig bruk av gearspaken. Gearskiftet er lett og presist. Selv om motoren er sterk nok til å dra også i hastigheter under 60 km/t i femtegear, er vibrasjonene så sjenerende at det er naturlig å ty til fjerdegearet. Og ved 50 km/t vil nok mange også føle for å legge inn tredjegear. Takket være god støydemping tåler motoren litt turtall uten at det blir sjenerende. Fabrikken oppgir akselerasjonen fra 0 til 100 km/t til 12,7 sekunder, men vår testbil føltes raskere.
Seat har valgt litt strammere chassis-innstilling en Volkswagen, men Toledo er likevel forholdsvis myk over store ujevnheter. Styringen er presis og kjøreegenskapene er tillitvekkende.
Selv om vår testbil ikke er overdådig utstyrt, har den en praktisk utstyrspakke som blant annet inkluderer to kollisjonsputer, lyktespylere, høyt bremselys, sentrallås, elektriske vindusheiser foran og oppvarmede
forseter. ABS-bremser er ikke standard, men er tilgjengelig mot et pristillegg på 5.900 kroner.
Er du på jakt etter mellomklassebil med dieselmotor, er det vanskelig å finne noe bedre alternativ enn dette. Her får du virkelig mye bil for pengene.
SEAT TOLEDO 1.9 TDI:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel, to ventiler pr sylinder. 1896 ccm. 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 202 Nm v/1900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 185/60TR14.
Mål: Lengde: 433,7 cm. Bredde: 166,2 cm. Høyde: 142,4 cm. Akselavstand: 247,1 cm. Sporvidde f/b: 142,9/142,2 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1235 kg. Tillatt totalvekt: 1580 kg.
Volum: Bagasjerom: 550 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 12,7 sek.
Toppfart: 182 km/t
Forbruk by: 0,55 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,37 l/mil
Pris: kr 193.900