Acura MDX

I MDX har Acuras designere og ingeniører satt sammen en meget konkurransedyktig pakke for det øvre sjiktet av luksuriøse firehjulstrekkere.

Publisert Sist oppdatert

Acura MDX
Acura MDX

Først publisert i BIL 10 - 2001.

En dristrig, helhetlig og elegant design gir MDX et distinkt utseende. Støtfangerne er fint integrert i karosseriutformingen, ikke lagt utenpå. Fronten er ganske kort, og preges først og fremst av Acuras signatur; grillen. Det er lagt på et luksuriøst preg med krommede dørhåndtak, kontrastfarget karosseriunderdel og fargede ruter bak. En legger jo også merke til de store 17-tommers lettmetallfelgene med Goodyear P235/65R17-dekk.

Under panseret ligger en kraftig 3,5-liters VTEC V6 som yter 240 hk ved 5300 o/min. Den tverrstilte motoren er koblet til en elektronisk styrt femtrinns automatkasse. Den er utstyrt med en "Grade-Logic Control" som gearer automatisk ned dersom vinkelen på motbakken krever det. Kreftene fordeles automatisk mellom for- og bakhjul for å oppnå maksimalt grep både på og utenfor veien. Komforten sikres av et uavhengig fjæringssystem. Styringen er presis og får kjøringen til å minne om Acuras luksussedaner.

Skinninteriøret er innbydende. Seteutformingen støtter godt, men kun førersetet er elektrisk justerbart. Midtkonsolen mellom forsetene er meget bred, som i en fullsize Chevrolet Suburban eller Ford Expedition. Lagringsplassen er stor både i dørene og under midtdelen av dashbordet.

Instrumentpanelet er enkelt og forståelig, dominert av et stort 140 mph speedometer og turteller til 8000 o/min. Ved siden av automatisk klimaanlegg, kommer MDX med Acuras eget navigasjonssystem og et meget kraftig Bose Audio System med 250 watt og 8 Bose høyttalere. Det hele kan betjenes fra brytere på et tiltalende skinnratt. Lydanlegget kan også opereres fra baksetet. Skjermingen av motor-, dekk- og vindstøy er meget god.

Acura MXD er en av de sikreste SUVene på merkedet med kollisjonsputer både i front og side foran. Med sin tiltalende blanding av delikat design og glimrende tekniske løsninger, står Acura MXD godt i konkurransen med de øvrige luksus-SUVene fra Cadillac, GMC, Lincoln, Mercedes-Benz, BMW og Lexus. Listen blir lengre for hvert år, men med en pris på $36.850 ( kr 328.000,-) er den det rimeligste alternativet i klassen.

Harvey Schwartz er bosatt i Los Angeles og følger det amerikanske bilmarkedet for BIL. Hans reportasjer bærer preg av at han har sitt ståsted i California.

ACURA MDX:
Motor: 6-sylindret V-motor. Sylindervolum: 3471 ccm. Effekt: 179 kW (243 hk) v/5300 o/min. Dreiemoment: 332 Nm v/3000 o/min.
Dekk: 235/65R17.
Mål: Lengde: 479,0 cm. Bredde: 194,0 cm. Høyde: 174,0 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 168,5/169,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1965 kg.
Tankvolum: 73 liter.
Forbruk bykjøring: 1,38 l/mil
Forbruk landevei: 1,02 l/mil
Pris i USA: kr. 328.000,-
Forbruk i følge EPA/USA.

Powered by Labrador CMS