Plasskongen avduket

Her er endelig nye Skoda Superb stasjonsvogn – større og flottere enn noen gang før.

Publisert

Det er et par måneder siden sist vi så glimt av den på veien, i form av en lett kamuflert testbil. Men nå er den offisiell; nye Skoda Superb stasjonsvogn.

Forfra og helt bak til B-stolpene er bilen lik sedanvarianten, men det er bak stolpen ting begynner å bli spennende. Siden Superb kom som stasjonsvogn har nordmenn knapt ofret sedanen et blikk. I fjor var 95,8 prosent av Superbsalget stasjonsvogn.

Totalt i hele fjor solgte Skoda 909 Superb-modeller i Norge, noe som betyr at den er Skodas nest mest populære modell, etter Octavia.

I praksis er stasjonsvogna samme bil som sedanen, med et «påbygg» (for å bruke et kanskje litt for enkelt ord) bak. Det betyr at akselavstand er uendret fra sedanen.

Det betyr mer plass. 660 liters bagasjerom med setene i bruk – eller 1950 liter med setene nedfelt. Det er voksent. VW Passat-eiere må for eksempel «nøye seg med» 650-1780 liter. Nye Superb har mye til felles med Passat under skallet – begge er bygget på Volkswagens MQB-plattform.

Under panseret forventes de samme motorer som i sedanen.

– Vi får fem bensinmotorer (125 til 280 hk) og tre dieselmotorer (120 til 190) hvorav to med 4x4 og en både med 4x4 og DSG (190 hk), sa Jan Erik Haugen, Skodas norske informasjonssjef, i forbindelse med lanseringen av sedanen.

​Nødbremseassistent og avanserte infotainmentløsninger blir standard i Superb når den kommer til Norge.

Skoda vil bruke den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt til høsten på å vise frem nye Superb stasjonsvogn – og bilen er forventet å være på norsk jord utpå høsten.

Powered by Labrador CMS