-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Drevet av drømmer
Tilbake til fremtiden
Det var opplagt at det måtte skje noe. I 1948 dukket den første Porschen – Type 356 – opp. 75 år siden. Akkurat der er det ikke nødvendig å lære av Ferrari for å finne sære jubileer, denne var åpenbar. Og allerede nå, fire uker inn i jubileumsåret får vi møte festforestillingen.
Å holde orden på typenumrene til Porsche er ingen spøk. Logiske? Ikke alltid. Store hull? Mange.
Hvor mange har ikke lett etter 357 for eksempel. Det ville jo vært logisk å ha et produkt rett etter denne første bilen, men nei da. Finnes ikke.
360 er for eksempel Cisitalia Grand Prix bilen fra 1949 – men noen 357 finnes ikke.
Før nå.
Nesten et halvt år før selve fødselsdagen, den 8. juni 1948.
I medvind
Den heter riktignok Vision 357, som kanskje forteller hva det egentlig dreier seg om. En skikkelig blanding av det det hele bygger på, og det som Porsche er i dag.
Og da tenker jeg ikke først og fremst på at dette er en produsent i medvind. 310.000 biler er 2,6 prosent økning i forhold til 2021. Og etter at de gikk på børs med 12,5 prosent av kapitalen i fjor høst, har verdien på selskapet steget med mer enn 25 %.
Volkswagen aksjen har sunket med 8 prosent i den samme perioden – det tyder på at ungen kan stå på egne ben.
Og ungen har sett seg tilbake og sett hva som skjedde for 75 år siden.
Moderne klassiker
Man blir ikke bløffet, dette er ingen 356-kloning. Men mye av den gamle er der fremdeles. Proporsjonene, cab-veldig-backwards, lang og lav front og den skrånende hekken som imidlertid stanser tidligere enn ventet. Men du finner smale åpninger der, som antyder den klassiske luftkjølingen.
Den er full av retrodetaljer, men samtidig drar den med seg lassevis av moderne finter (lys som lyser gjennom transparente karosseriplater, eller skjulte dørhåndtak for eksempel).
– Vi har ikke forsøkt å lage en ny 356, sier Michael Maier, sjefdesigner.
– Derimot har vi prøvd å tenke oss frem til en bil som Ferry Porsche – veldig aktiv på 356 – ville bygget nå.
– Og selvfølgelig vurderte vi batterielektrisk, men syntes alle sammen at forbrenning var kulest, føyer han til.
718-basert
Når man skreller av karosseriet, finner man nemlig en 718 Cayman GT4 der. Med 493 hk fra en munter fire liters flat sekser på syntetisk drivstoff i sentrum.
Innvendig ser det også ut som man har tenkt 356. Man sitter åpenbart trangt, og det er langt frem til en frontrute – som tross alt ikke er delt lenger, nå i 2023.
Selvfølgelig kan man klage over at det er tak også – den første Porschen var en roadster. Men siden det fremdeles er noen måneder til selve fødselsdagen, kanskje vi kan vente oss enda en bursdagspresent om en stund?