-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota RAV4
Den nye RAV4 – Recreational Activity Vehicle med fire-hjulsdrift – vil by de etablerte konkurrentene innen SUV-markedet på kamp.

Senere har andre produsenter hatt stor suksess med tilsvarende biler, slik som Honda med sin CR-V, Subaru med Forester og Land Rover med Freelander. Samtidig var RAV4 forholdsvis dyr i Norge, og så langt har ikke RAV4 nådd samme nivå på salget som de nevnte konkurrentene.
RAV4 tilbake på banen
Nå er RAV4 tilbake på banen, i ny drakt og 40.000 kroner billigere enn tilsvarende motorisert CR-V. Bilen er ikke bare forbedret på en rekke punkter, den har også vokst merkbart. Akselavstanden er strukket 8 cm samtidig som utvendig lengde er økt 7 cm, noe som kommer både kupéplass og bagasjevolum til gode. Til tross for økningen i størrelse, er nykommeren rundt regnet 50 kg lettere enn dagens modell.
Praktisk baksete
RAV4 er nå blitt en mer fullblods flerbruksbil enn før. Dette begrunner vi først og fremst med en meget fleksibel bakseteløsning. Hvis man vil prioritere lasteplassen, skyves baksetet 15 cm fremover, eventuelt kan seteryggene legges ned eller hele setet vippes frem til stående stilling bak forsetene. Det er også gjort i en håndvending å ta bak-setene helt ut av bilen.
Toyotas designere har steget av sin tidligere kjepphest, nemlig grå og kjedelige dashbord. RAV4 kan vise til et førermiljø som vi langt på vei vil kalle sportslig, hvor det er gjort utstrakt bruk av matt aluminium på dashbord og midtkonsoll.
150 hk
Under panseret i 4WD-utgaven av den nye RAV4 finner vi en tverrstilt 2-liters rekkemotor med variable ventiltider (VVT-i). Toyota henter ut 150 hk av denne motoren, 22 hk mer enn fra 2-literen som sitter i den utgående RAV4. Nå blir dessuten en 1,8-liter levert i RAV4, også den med 16 ventiler og VVT-i, men bare i den forhjulsdrevne versjonen. Dieselmotor, nærmere bestemt D4D-motoren som benyttes i Avensis, kommer sannsynligvis i løpet av et års tid.
Lengre fjæringsvei
Samtidig som hjuloppheng og fjæring er modifisert for å forbedre bilens stabilitet, er også fjæringsveien økt. Derved tåler bilen kraftigere humper på landeveien før fjærene bunner – og røffere underlag i terrenget før hjulene mister grepet.
Standardutstyret omfatter blant annet to kollisjonsputer, trepunktsbelter på alle sitteplasser, manuelt klimaanlegg og oppvarmede sidespeil. 16-tommers aluminiumsfelger skodd med 215/70-dekk er også standard. Bredere dekk i dimensjon 235/60 leveres på bestilling. Mens femdørsutgaven har skivebremser på alle fire hjul, er tredørs RAV4 utstyrt med trommelbremser bak.
Klar i august/september
Fra månedsskiftet august/september er bilen i salg her hjemme. Det er liten tvil om hvilken variant importøren har blinket ut som bestselger. Av 800 nye RAV4 som de regner med å levere i år, har de nemlig kalkulert med hele 670 fem-dørs med firehjulsdrift. RAV4 kommer også som varebil, men ikke i år. Av Trygve Bæra