Toyota Kijang Innova

Toyota Hilux Vigo

Toyota Hilux Vigo

Toyota Hilux Vigo

Toyota Hilux Vigo

Toyota Hilux Vigo

Toyota Hilux Vigo

Toyota Hilux Vigo

To globale fra Toyota

Det er mange år siden Toyota bare lagde japanske biler. Med produksjon på samtlige kontinenter er Japans (og snart verdens) største bilmerke i dag globalt. Nå tar de nok et skritt i sin globalisering.

Publisert Sist oppdatert

IMV (Innovative International Multi-purpose Vehicles) er navnet på Toyotas nye prosjekt som nylig ble igangsatt ved lanseringen av en ny pickup i Thailand. Hilux Vigo er navnet på modellen som er den første av fem IMV-produkter designet for salg i mer enn 140 land. Det nye produktspekteret består av tre pickuper med forskjellige karosserier, en minivan og en SUV.

IMV-prosjektet skal vise at en Toyota er like god uansett hvor den er laget, og samtlige IMV-modeller er skrudd sammen av deler produsert utenfor Japan. Fire hovedfabrikker inngår i prosjektet, og disse befinner seg i Thailand, Indonesia, Argentina og Sør-Afrika. Fabrikkene vil levere ferdige biler til Asia, Europa, Afrika, Oseania, Latin-Amerika og Midt-Østen. For Norges vedkommende blir det aktuelt å hente biler fra Thailand og Sør-Afrika.

I tillegg til å levere ferdige biler skal fabrikken i Thailand levere dieselmotorer mens den i Indonesia skal levere bensinmotorer.

Få dager etter oppstart av fabrikken i Thailand, som skal produsere 280.000 pickuper årlig, melder Toyota at en ny minivan ved navn Kijang Innova skal produseres i Indonesia. Her er kapasiteten 80.000 biler pr år i tillegg til 180.000 bensinmotorer for eksport til en rekke andre land.

Slik ser hovedproduksjonen ut for IMV-produktene:

Powered by Labrador CMS