-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Vårt valg
Terjes valg: Volkswagen Golf R
Subaru WRX er en fantastisk morsom entusiastbil. Den direkte styringen, de tighte girskiftene, G-kreftene i raske kurver og motorlyden er elementer som gjør den nesten like morsom å kjøre som en renspikket løps- eller rallybil. Men det gjør også bilen krevende siden den nærmest forlanger å bli kjørt aktivt hele tiden. Dessuten er lydnivået inne i bilen plagsomt, særlig hjulstøyen.
Golf R er langt fra like ekstrem, selv om den på papiret er raskest av de to. Utseendet er meget diskret, en Golf GTI til to tredeler av prisen har et heftigere uttrykk. Her er det kun to R-logoer, fire enderør og alu-look speilhus som skiller den fra en helt ordinær Golf.
Det samme gjelder interiøret, hvor den til forveksling ligner sitt opphav, bortsett fra noen sportslige detaljer og blå belysning. Med sine 300 hester gjør motoren Golf R til en kruttønne, DSG girkassen overfører lynraskt kreftene til alle fire hjul, og brølet når man akselererer er nærmest ekstatisk.
Selv om den ikke føles like ekstrem som Subaru WRX, er Golf R raskere i akselerasjon, men kan ikke kjøres like ekstremt i raske kurver. Mitt valg er uten tvil Golf R. Den er 150.000 kroner billigere og er to biler i ett – den er nemlig like komfortabel som familiebil som den er sportslig når den utfordres av en leken sjåfør.
Odd Eriks valg: Subaru WRX STi
Normalt ville du ha funnet poengskala her, men det ville aldri gitt noe definitiv dom over disse to bilene. Jeg og test-kollega Ringen er rett og slett i hver vår leir.
Jeg velger Subaruen. Hvorfor? Jeg mener den kjører best, ser bedre ut, har en særdeles tight og god drivlinje – inkludert den nydelige girkassa – og får meg rett og slett til å føle meg mer spesiell bak rattet. Joda, den koster drøyt 150.000 kroner mer enn Golfen, penger man kan ha mye moro med. Men neppe like moro som i en WRX STi på grusveier.
For meg blir Golfen for steril og polert, og selv om det er en styggrask bil, klarer den ikke å gi meg den samme godfølelsen som Subaruen. Og skulle du få lyst til å gjøre hele familien til kartlesere, vit at Subaruen har god bakseteplass, og at bagasjerommet svelger mye. Det er kanskje verdens mest praktiske ego-bil. Det er et forhandlingskort i seg selv.
Og skulle du være i tvil om hvilken bil som retter seg mot entusiasten? Kikk under panseret. Subaru-motoren er helt utildekket og naken – full av slanger, rør og rødt metall mens Golf-motoren bare er en grå klump med stor TSI-logo. Det kunne like godt vært en 1,2-liter. Hadde jeg hatt pengene, og det sto mellom kun disse to bilene, hadde jeg valgt Subaruen. Gjerne uten den store spoileren (den er valgfri), men med gullfelger. Selvsagt.