Chevrolet US TrailBlazer: Chevrolet TrailBlazer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Chevrolet TrailBlazer
PRØVEKJØRT: TrailBlazer lanseres som en statushever for Chevrolet i Norge. Det blir den også, i hvert fall rent prismessig.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 10 - 2001.

TrailBlazer er prakteksempelet på en bil som kommer dårlig ut med det norske avgiftssystemet, og det er synd. Med en annen pris hadde dette vært en meget aktuell bil på det norske markedet. Et moderne understell gjør kjøreopplevelsen mindre “amerikansk” enn hos dens forgjengere. Med en helt ny 4,2-liters rekkesekser fortjener den også virkelig å bli kalt en SUV (Sport Utility Vehicle), kanskje med ekstra trykk på S-en.

Vortec rekkesekseren har krefter så det holder, og det eneste en innbitt amerikansk bilentusiast kanskje vil savne, er den gromme lyden. Denne motoren hører du knapt. På tomgang må du ned med sideruta for i det hele tatt å høre at motoren går. 273 hester og et dreiemoment på 373 Nm flytter de respektable 2153 kiloene fra 0-100 km/t på 9 sekunder. Ikke verst for en stor firehjulstrekker. Vekten er redusert med 20 kg sammenlignet med V6eren på 4,3 liter som sitter i Blazer. Ved å la mellomakselen gå gjennom oljepannen i stedet for under den, har man kunnet plassere motoren lavere. Resultatet er lavere tyngdepunkt og bedre offroadegenskaper.

Firetrinns automatkassen passer godt sammen med rekkesekseren. Du vil aldri savne overdrivefunksjon eller et femtegear med denne motoren. Firehjulstrekksystemet fungerer godt. Det har fire innstillinger; bakhjulstrekk, “Autotrac”, permanent firehjulstrekk og firehjulstrekk med lavgear. I tillegg har den differensialbrems. Innkobling skjer ved hjelp av en bryter, og kan skje i alle hastigheter. Innstilt på “Autotrac” overføres mesteparten av kreftene til bakhjulene mens systemet overvåker om bakakselen slurer. Ved hjulspinn styres motorkraft via en flerplateclutch til de hjulene som har best veigrep.

Alt utstyr
Førermiljøet er typisk amerikansk. Alt utstyr er innen rekkevidde, men det blir nesten for mye knapper og informasjon. Her må du orientere deg godt før kjøreturen starter. Undertegnede kan skrive under på at setevarmen fungerer. Kontrollene sitter på armlenene i dørene, og de ble uforvarende slått på ved flere anledninger. Varmt!

Rattet har bare toveis regulering, men kjørestillingen blir reddet av seter med gode innstillingsmuligheter og fireveis trinnløs korsryggstøtte. Men hold deg fast i svingene! Sidestøtte eksisterer ikke i disse setene. Dashbord og midtkonsoll er laget i en plast som ser ganske “billig” ut. Synd!

Baksetet er delbart med 1+2-løsning. Setet i midten mangler hodestøtte, men det er kanskje like greit siden det ikke er plass til noen som rekker så høyt likevel. Hodestøttene felles automatisk ned når setene legges ned, en praktisk løsning. Gulvet i lasterommet blir ikke helt flatt, og innlastingsterskelen er høy.

Eksteriøret er nytt og spennende. Det er stort sett bare grillen som er typisk Chevrolet. Skikkelige stigtrinn gjør det enkelt å komme inn og ut av bilen. Bakruten kan åpnes for seg selv hvis man ikke vil åpne hele luken. Reservehjulet ligger under bilen, og er dermed ute av veien. Avtakbart hengerfeste er standardutstyr, og tauekapasiteten er på hele 2609 kg.

ABS og fire kollisjonsputer er på plass, men kollisjonsgardin mangler på utstyrlisten. Heller ikke stabilitetskontroll er å finne. Er det vått eller glatt føre bør du kjøre med firehjulstrekk på for å holde dette “godstoget” på veien. Det er mye masse som skal flyttes og stoppes.

TrailBlazer kommer i to utstyrvarianter, LT Premium og LTZ. Med en prislapp på nesten 900.000 kroner blir dette en bil du vil se få av på norske veier. Bilen er nemlig for liten til å bygges om til varebil. TrailBlazer vil være i salg fra september.

DETTE ER CHEVROLET TrailBlazer 4.2 L6:
Sylindervolum: 4157 ccm
Boring x slag: 93 x 102 mm
Kompresjon: 10:1
KW(hk)/omdr.: 201(273)/5750
Nm/omdr.: 373/3500
Egenvekt: 2153 kg
Aks. 0-100 km/t: 9,0 sek
Toppfart: 192 km/t
Forbruk by: 1,79 l/mil
Forbruk landevei: 1,01 l/mil
Forbruk snitt: 1,13 l/mil
CO2-utslipp: 310 g/km
Priser: 877.500,- (LT Premium) 896.300,- (LTZ)
Lengde: 489,3 cm. Bredde: 190,5 cm. Høyde: 182,6 cm. Akselavstand: 286,9 cm. Sporvidde f/b: 160,3/157,7 cm. Bagasjeromvolum: 1162/2269 liter. (VDA). Tankvolum: 72 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: