Lexus IS: Lexus IS300 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Lexus IS300
PRØVEKJØRT: Bortsett fra motoren er det lite som skiller Lexus IS300 sedan fra IS200. IS300 Sportcross er derimot langt mer spennende.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 11 - 2001.

Det er gjort minimale endringer på både eksteriør og interiør i nye Lexus IS300 sedan. Ny grill og endrede baklykter utgjør faceliften utvendig, mens noen nydesignede knapper stort sett er endringen innvendig.

Med IS300 Sportcross tar derimot Lexus steget inn i et nytt segment. Lexus kaller Sportcross for en krysning mellom en sportslig sedan og en stasjonsvogn. Jeg vil vel heller kalle den en trang stasjonsvogn uten at det ligger noe negativt i det.

Det er kun bakparten som skiller Sportcross fra sedanen. Den nydesignede bakenden bærer ikke preg av å være etterdesignet. Den er faktisk mer original og minst like vellykket som stamfaren. Vektøkningen er på beskjedne 45 kg. Selv om den er 10,5 cm lenger og 1 cm høyere, er ikke lastevolumet noe argument i seg selv. Lastekapasiteten er faktisk på bare 16 liter mer enn i sedanen hvis du laster helt opp til taket. Total lastekapasitet er selvsagt høyere, men så er nok ikke dette en bil folk kjøper på grunn av lasterommet.

Fleksibilitet
Fleksibiliteten i Sportcross er det ingenting å utsette på. Bagasjeromgulvet kan heves og senkes etter ønske ved hjelp av et falskt gulv (ekstrautstyr). Du kan velge mellom stor lastekapasitet og høy innvendig lasteterskel, eller mindre plass med rom under gulvet og ingen innvendig lasteterskel. Uten ekstragulvet er den innvendige lasteterskelen ni centimeter. Minste bredde er stusslige 84 cm. Baksetene kan enkelt deles 60/40, og lastegulvet blir helt flatt med setene slått ned. Takhøyden i lasterommet er 65 cm på det laveste, og 67 cm på det høyeste. Ryggen på passasjersetet foran kan legges helt ned. Maksimal lastelengde blir da hele 167 cm.

Rekkesekseren på 3 liter er hentet fra GS300, men er noe modifisert. Effekten er redusert med to hester og dreiemomentet med fem Nm, altså så lite at det ikke er merkbart. Gearkassen er en hydraulisk femtrinns automatkasse, også den fra GS300. Motoren har krefter så det holder, og gearkassen veksler raskt og mykt. Det er ikke sekvensiell mulighet med gearspaken, men rattet er utstyrt med sjalteknapper. Det samme systemet som i Toyota MR2. Knappenes plassering og utforming gjør at du må skifte fra optimalt rattgrep for å geare. Synd, for det er på svingete vei når rattgrepet er som viktigst at det i det hele tatt er noen vits å styre gearkassen selv.

Til tross for 214 hester er IS300 en kultivert bil. God lydisolering og et ikke alt for stivt oppsett gjør dette til en behagelig milsluker som ikke gir de største assosiasjonene til en sportsbil. Misforstå ikke. Den overbeviser på svingete vei. 215/45ZR 17-dekk og en presis styring gjør at du lengter etter å komme deg av motorveien. Det elektroniske stabilitetsprogrammet kan ikke slås av, men så inntrer det også såpass mykt og sent at det ikke er til irritasjon ved sportslig kjøring.

Instrumentene er originale og funksjonelle. Førermiljøet er i utgangspunktet godt organisert, men mye informasjon gjør at det likevel kan virke litt rotete. Setene har svak korsryggstøtte. Både sidestøtte og lårstøtte er upåklagelig. Til tross for at rattet bare kan reguleres i høyden, fant jeg en god kjørestilling takket være et flott pedaloppsett og gode seter.

Billig plast
Til å være en “luksusbil” i highendklassen har IS300 en del svakheter. Utstyr som regnsensor og ryggesensor mangler i tillegg til de allerede nevnte innstillingsmuligheter av førerplassen. Slektskapet til Toyota er godt synlig i form av blant annet plastpaneler, brytere og ratt. Dette gir et noe billig preg på et interiør som ellers gir inntrykk av dyr god kvalitet. Slektskapet til Toyota er ikke bare negativt. Få kan skilte med den kvaliteten og driftssikkerheten som er på produkter der i gården.

Bruk av rene Toyotadeler er selvfølgelig et prisspørsmål for Lexus. Det kunden forventer å få av en bil i den prisklassen samsvarer kanskje ikke helt med det som møter ham når han lar fingrene gli over paneler og brytere. Sportcross vil koste 615.000 kroner, mens sedanen vil koste 585.000 kroner. Her hjemme forventer importøren et salg på cirka 10 biler i året. Foreløpig er eneste Lexusforhandler å finne i Oslo, men det er kommet signaler om at det kanskje skal åpnes en i Bergen også.

DETTE ER LEXUS IS300:

 

Sedan

Sportcross

Sylindervolum:

2997 ccm

2997 ccm

Boring x slag:

86 x 86 mm

86 x 86 mm

Kompresjon:

10,2:1

10,2:1

KW(hk)/omdr.:

157(214)/5800

157(214)/5800

Nm/omdr.:

289/3800

289/3800

Egenvekt:

1955 kg

1990 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek

8,4 sek

Toppfart:

230 km/t

230 km/t

Forbruk by:

1,55 l/mil

1,61 l/mil

Forbr. landevei:

0,80 l/mil

0,84 l/mil

Forbruk snitt:

1,09 l/mil

1,12 l/mil

CO2-utslipp:

281 g/km

281 g/km

Priser:

585.000,-

615.000,-

Lengde: 440,0/450,5 cm. Bredde: 1725/1725 cm. Høyde: 142,0/143,0 cm. Akselavstand: 267,0/267,0 cm. Sporvidde f: 149,5/149,5 cm. Sporvidde b: 148,5/147,5 cm. Bagasjeromvolum sedan: 440 liter Sportcross: 310/-280/416/620 liter. (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: