Chevrolet Blazer

Permanent firehjulsdrift i Blazer er en av nyhetene på Chevrolets 1999- modeller.

Publisert

Blazer
Blazer

Først publisert i BIL 1 - 1999.

Chevrolet Blazer kommer nå med Autotrac firehjulsdrift som veksler automatisk mellom drift på to eller fire hjul Dette systemet er ikke helt nytt for Chevrolet. Deres store firehjulstrekker, Tahoe, har allerede denne løsningen. Suburban kommer derimot ikke med Autotrac.

Systemet er bygget rundt en elektrisk styrt clutch som sitter mellom gearkassen og drivakselen til forhjulene. Under vanlig kjøring på tørt føre er det drift bare på bakhjulene. Men når følerne merker at ett eller flere hjul begynner å spinne, kobles driften på forhjulene inn. Systemet bruker flere følere for å kontrollere om alle hjulene har grep eller ikke, og reagerer i løpet noen millisekunder.

Reagerer hurtig
Autotrac løser problemet Chevrolet hadde på sin tidligere 4WD-løsning i Blazer, nemlig at det ikke er noen differensial på mellomakselen. Det vil si at man har et "stivt" drivsystem hvor for- og bakhjul hele tiden vil dreie like fort. Men i sving, spesielt ved krappe svinger og manøvrering i lav hastighet, vil for- og bakhjul rulle forskjellig distanse og dermed rulle med forskjellig hastighet. Et stivt system hindrer denne hastighetsforskjellen i å utjevnes. Dermed vil dekkene "skrubbe" og drivaksler og lagre utsettes for stor belastning, noe som igjen fører til stor slitasje. På snø eller is er ikke dette noe problem fordi friksjonen i veibanen er så lav at dekkene "skrubber" villig vekk uten at det bygger seg opp spenninger i drivlinjen.

I Blazer "løste" man dette problemet med å kjøre med drift bare på bakhjulene under kjøring på asfalt, men dermed gikk man glipp av den økte stabiliteten firehjulsdrift gir på vekslende føre. Chevrolet er for øvrig ikke den eneste produsenten av større firehjulstrekkere som har holdt seg til dette enkle (og billigere) systemet.

For å demonstrere systemets fortreffelighet, hadde General Motors tatt oss med til de franske alper slik at vi kunne få se på en Blazer som kjørte opp en slalåmbakke. Det var også anledning til å prøve seg bak rattet selv, men ikke i slalåmløypene.

Til fjells
Førsteinntrykket er at systemet fungerer som beskrevet, men skal man virkelig ut på glatta, er det best å legge inn firehjulsdrift med en gang. Autotrac vil nemlig helst kjøre med bakhjulsdrift for blant annet å spare bensin. Det er ikke noe stort problem, for sjåføren kan overstyre systemet manuelt. Fire knapper på dashbordet gir deg valget mellom Autotrac, 2Høy, 4Høy og 4Lav. I begge de to siste tilfellene er firehjulsdriften permanent innkoblet. Men i 4Lav låser clutchen driften til forakselen og virker dermed som en differensialsperre.

En annen ting man merker når man kjører opp og ned franske alpeveier, er at Blazer ikke er så sprek som GM skal ha det til. For selv om den har en V-sekser på 193 hester, er det ikke all verden til fart vi greier å oppnå i bakkene. Faktisk ble det en gang litt vanskelig å komme seg forbi en litt tilårskommen dieselspyende lastebil. Denne bilen er åpenbart laget for den mer urbane cowboy, for den trives langt bedre på motorvei. I norsk motorveifart er ikke vindsus særlig sjenerende, motoren brummer lavt i bakgrunnen og det er lite støy fra gearkasse og drivlinje for øvrig.

Stasjonsvogn
Opel Norge vil ta inn Blazer som femdørs stasjonsvogn til den nette sum av 734.000 kroner. Vekt- og sylindervolum gjør Blazer uforholdsmessig dyr som personbil. Som varebil koster Blazer derimot bare 315.900 kroner med tre dører, og 334.900 kroner med fem dører. Prisen inkluderer en omfattende utstyrspakke, men ikke automatgear. Det koster 10.000 kroner ekstra. Tredørsutgaven er siktet inn mot yngre kunder i Europa, eller i hvert fall de som er unge i sinn og ønsker seg en litt tøffere bil. Skjermbredere, større hjul og stivere sportsfjæring skal gi valuta for pengene. Blazer har som i amerikanske biler flest, en svært rikholdig utstyrsliste.

Slutt for diesel
Det virker som 1999 er et lite mellomår for Chevrolet etter at vi i fjor fikk ny Corvette Convertible og Blazer gjennomgikk en ansiktsløftning. Ny grill med brede tverrgående kromlister gjorde da Blazer mer lik sine store brødre, Tahoe og Suburban. Minivanen Chevrolet Trans Sport kommer i år med sidekollisjonsputer. Bilen er ikke spesielt "mini" med sine 5,11 meter og 1800 kg, men den er mindre enn det amerikanerne kaller "Full-size Vans".

I år er det også slutt med dieselmotor i Suburban. Motoren, som egentlig er en lastebilmotor, er blitt for gammel. Nye miljøkrav krever mer av motoren enn det den gamle grunnkonstruksjonen greier. I Norge har det vært populært med dieselmotor i Suburban. Men slik bensinprisene, i hvert fall på Østlandet, har utviklet seg, er det ikke lenger spesielt lønnsomt å kjøre diesel.

DETTE ER CHEVROLET BLAZER:

Lengde: 463,9 (472,4) cm. Bredde: 173,6 (183,4) cm. Høyde: 160,6 (170,9) cm. Akselavstand: 271,8 (255,3) cm. Sporvidde f/b: 145,4/139,9 (155,4/150,0) cm. Egenvekt u/fører: 1.925 (1.915) kg. Bagasjerom (lastet til tak): 1056 (855) liter. Drivstofftank: 68 (72)l.
Tall i ( ) gjelder tredørs. Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU og for bil med automatgear. *Varebil.

Powered by Labrador CMS