Citroën Xsara: Citroën Xsara VTS mot Seat Leon 20V T - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Citroën Xsara VTS mot Seat Leon 20V T
BILTEST: Det er sjelden vi kjører biler som får oss til å tenke på Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Etter å ha utfordret Seat Leon 20V T til duell mot Citroën Xsara VTS, er sammenligningen svært relevant.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 10 - 2000.

Hvorfor trekker vi inn Dr. Jekyll and Mr. Hyde – som jo er en og samme person som endrer personlighet avhengig av hvilken situasjon han befinner seg i – etter å ha kjørt de sportslige utgavene av Citroën Xsara og Seat Leon? For å besvare spørsmålet, trår vi til med en konklusjon på vår test allerede her: Xsara VTS oppleves nærmest som en sedat og kjedelig bil på rett landevei hvor den ikke bærer bud om hvilket potensiale den skjuler under karosseriet. Leon med 180 turbospreke hester på stallen står frem som en kjøremaskin som kjapt lystrer hver lille bevegelse på gasspedalen – for å bruke travspråk er den en speedkule. Men det er på strake landeveien. Etter å ha rullet ut porten fra Rudskogens lukkede asfaltbane hvor vi kunne holde jevn hastighet på svingete vei uten forstyrrende trafikk, har vi fått et helt annet bilde. Xsara VTS viser seg som en ytterst kapabel kjøremaskin med fin balanse og en motor som virkelig tar ut sitt beste når den får turtall å arbeide med. På bane må vi derimot si at Leon gir et speilbilde av ordtaket «Opp som en løve, ned som en skinnfell». Den klarer bokstavelig talt ikke å henge med Xsara i svingene. Den understyrer kraftig, krenger og har langt fra samme fine balanse som sin franske duellant.

Plass
Utvendig lengde skiller mindre enn 2 cm mellom Leon og Xsara, men med sin 4,5 cm større utvendige bredde er det nærliggende å tro at Leon ville ta et solid overtak her, også fordi Leon gir et inntrykk av mye luft og rom i kupéen. Målebåndet viser imidlertid at det ikke er mye som skiller disse to bilene når det gjelder plassforhold. For det er bare i baksetet at Leon kan vise til vesentlig bedre bredde enn sin franske konkurrent, i forsetet er faktisk Xsara 1 cm bredere. Benplassen foran er noe bedre i Leon, og det betyr at Xsara på sin side ikke klarer å utnytte at den har størst akselavstand, ikke på annen måte enn at benplassen i baksetet er merkbart bedre, hele 6 cm.

En takhøyde i forsetet på rundt regnet en meter i begge bilene, er fullt akseptabelt. I baksetet er takhøyden merkbart lavere, men den er ikke kritisk, og det er bare personer som er godt over middels lange i overkroppen som vil stange i taket.

Begge bagasjerom er ryddige og lette å utnytte, men forskjellen ligger i at Leon har sin styrke i høyden, mens Xsara er vesentlig bedre i bredden. Xsara kan også vise til merkbart bredere bagasjeromluke og lavere innlastingshøyde. For å laste gjenstander inn i Leon, må de løftes 72 cm opp fra bakken, 7 cm mer enn i Xsara. I vår Xsara var det en CD-spiller som tok noe bagasjeplass, men uten den kan Xsara skilte med 68 liter større bagasjerom – nøyaktig 20 prosent mer enn i Leon – og det er mye. Fleksibiliteten i bakrommet er likeverdig, for begge bilene har 40/60-delt bakseterygg. Av våre til sammen 13 målepunkter i kupé og bagasjerom, vinner Leon syv og Xsara fem, mens ett punkt er uavgjort.
Testvurdering plass:
Leon: 9. Xsara: 8.

Førerplassen
Førerplassen er ikke fullkommen i noen av de to bilene, men det er ikke vanskelig å finne en akseptabel kjørestilling, først og fremst fordi begge er utstyrt med høyderegulering av førersetet samt fireveis regulering av rattet. Innvendingene mot Leon er at sidestøtten i ryggen kunne vært bedre og at setepolstringen etter vår mening er litt for hard. Sitteputen i Leon er lengre enn i Xsara, og passer dermed bedre for langbente sjåfører fordi den gir bedre lårstøtte. Det er mindre spillerom på rattjusteringen i Xsara, og sjåfører som er lange i overkroppen ville nok gjerne ha løftet rattet litt mer for å slippe at øvre del av rattet skygger for instrumentene. I begge bilene er det god støtte til venstrefoten, men i Xsara er det trangere rundt pedalene, noe som kan føles som et problem hvis man kjører med støvler eller brede sko.

Ingen av de to bilene har interiør og instrumentering som fremstår som utpreget sportslig, men Xsara er absolutt friskest med sin metallaktige innramming av midtkonsoll og instrumentpanel. Leon har knapper, brytere og hendler logisk plassert innen behagelig rekkevidde – i god Volkswagentradisjon. I Xsara er det et par detaljer som krever tilvenning hvis man ikke er vant til å kjøre Citroën: Bryterne for de elektriske vindusheisene sitter høyt oppe på midtkonsollen, og hornet betjenes med knappen ytterst på venstre hendel på rattstammen. Når solen står høyt på himmelen, kan det bli sjenerende reflekser i frontruten på Xsara ved at toppen av dashbordet speiler seg i frontruten. Det er dårligere sikt bakover i Xsara, ikke i den grad at det betyr noe under vanlig kjøring, men det merkes ved lukeparkering.
Testvurdering førerplass:
Leon: 9. Xsara: 8.

Komfort
Skal man som bilkunde sammenligne to biler må man som regel oppsøke to forskjellige bilforhandlere, og mange av inntrykkene fra den første bilen er glemt når man etter en time eller to får anledning til å kjøre den andre. En stor fordel ved å kjøre sammenligningstester slik som vi gjør, er at vi kan gå fra bil til bil og prøve, ta på, høre, kjenne forskjeller – alt innenfor en tidsramme på noen få sekunder. Derfor hører vi tydelig at det er mer støy i Xsara. I dette tilfellet bekreftes dette av desibelmåleren, og forskjellen i støy blir større jo høyere turtallet er. Både hjulstøy og motorstøy er mer merkbar i Xsara. En forskjell på 3 desibel ved 80 km/t på grov asfalt er ikke plagsom, men den utgjør en komfortfaktor.

Fjæringen er lagt en anelse mer i komfortabel retning på Leon. Det er spesielt de små og skarpe ujevnhetene som skiller de to bilene på dette punktet. Slag i hjulopphengene overføres i større grad til ratt og sete i Xsara enn i Leon.

Begge testbilene har bakseter som fungerer best som tosetere, for det blir ubehagelig trangt når midtplassen er i bruk, særlig i Xsara. Dessuten har Xsara bare to hodestøtter bak, mens Leon er utstyrt med hodestøtter på alle tre plasser. Xsara har derimot et nedfellbart midtarmlene bak, en god indikasjon på at heller ikke fabrikken har forventet at noen ville sitte i midten. At Xsara VTS er 3-dørs, hindrer i liten grad adkomsten til baksetet. Forsetet glir langt frem når seteryggen vippes frem, og det er lett å komme seg både inn og ut av baksetet. Selv om Leon er 4-dørs, er det ikke lettere å komme seg inn i baksetet her hvis forsetene er skjøvet langt tilbake.
Testvurdering komfort:
Leon: 10. Xsara: 8.

Kjøreegenskaper
Selv om både for- og bakhjulsoppheng er hentet fra standardutgaven av Citroën Xsara, er det gjort små modifikasjoner som til sammen har laget en real kjøremaskin ut av Xsara VTS. Sporvidden er økt med 10 mm foran og 12 mm bak i tillegg til at bilen har fått kraftigere stabilisatorstag og fastere fjæring. Til bildet hører også at bilen er skodd med Michelin Pilot SX i dimensjon 195/55VR15. Resultatet er en balanse og en veikontakt det er sjelden å oppleve i en standardbil. Dette er en bil som trives på bane, og på knotete og svingete landevei. Men selv om styringen er presis og med kjapp styrerespons, må vi skrive et minus i margen også for Xsara. Styreservoen har litt dårlig kapasitet, så ved raske rattutslag opplevde vi at rattet «satt fast» på kontrabevegelsen.

Den spontane turbomotoren er Leons sterke kort, en motor den deler med blant andre Audi TT. Men en frisk motor er ingen forutsetning for at en bil skal ha sportslige egenskaper. Kjøreegenskapene er det viktigste elementet i det bildet, og på det området kan ikke Leon by Xsara VTS på kamp. Leon understyrer kraftig og har dårlig balanse når svingene kommer tett og fort. Fjæringen er for myk til å være sportslig.

Testsjåfør Sten Erik Nilsens konklusjon etter å ha tøylet bilene noen runder på Rudskogen, lød omtrent slik: – Xsara VTS er bilen for 25 åringer, Leon er for 50-åringer! Litt å tygge på for Seat-importøren med tanke på hvilket budskap de formidler i sin markedsføring. At Leon 20V T i denne sammenhengen ikke klarer å formidle det unge, friske og sportslige, er en side av saken. En annen, og viktigere side, er det at bilen er vanskeligere å håndtere enn Xsara når veien blir krevende.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Xsara: 10. Leon: 7.

Ytelser og forbruk
Citroën-fabrikken har vært en smule beskjeden når det gjelder akselerasjonstid fra 0 til 100. Vår testutskrift viser 8,4 sekunder, mot fabrikkens 8,7. For Leons del er forholdet omvendt, her oppgir fabrikken 7,7 sekunder, men vi klarte aldri å oppnå bedre tid enn 8,4 sekunder, altså nøyaktig samme tid som med Xsara. Problemet er at ladetrykket faller fort i løpet av gearskiftet, så motoren mister skyvet et øyeblikk. Når vi akselererer uten å geare, kommer Leon med sin kvikke turbomotor til sin rett. Økning fra 70 til 100 km/t i femtegear går unna på 5,7 sekunder i Leon, mens Xsara VTS trenger 9,1 sekunder. Dette er verdifull tid ved forbikjøringer. Bremselengden fra 80 km/t er helt identisk i de to bilene.

Leon med sitt sjettegear burde ha et gunstig utgangspunkt når det gjelder forbruk. Mens turtelleren i Xsara VTS ligger nær 2700 o/min i femtegear ved 90 km/t, leser vi av 2300 o/min i sjettegear i Leon. I praksis klarer ikke Leon å utnytte dette til noen markert fordel, for forbrukstallene våre viser at testgjennomsnittet endte på 0,98 l/mil for Xsara mot 0,94 for Leon. Tallet må ses i lys av at Leon drar med seg drøyt 50 kg mer i vekt, noe som kanskje betyr et merforbruk på 0,03 l/mil.
Testvurdering ytelser og forbruk:
Leon: 9. Xsara: 8.

Priser og utstyr
I utgangspunktet skiller det bare 1.500 kroner mellom de to, i Xsaras favør. Leon har flere hester, Xsara har større motorvolum. Fire kollisjonsputer er på plass hos begge, men hodestøtte mangler på midtplassen på baksetet i Xsara.

Klimaanlegg blir mer og mer vanlig i personbiler, også her på berget. Når sjåføren kan sitte i en behagelig temperatur på varme sommerdager, opprettholdes konsentrasjonen langt bedre. Det er positivt for trafikksikkerheten. Dessuten viser det seg at et klimaanlegg er gunstig for bruktbilprisen. Derfor er det litt overraskende at den to år gamle Xsara VTS har klimaanlegg som standardutstyr, mens det i Leon, som er ny av året, koster 6.900 kroner ekstra.

Bildet balanseres av at Leon er utstyrt med antispinnregulering, noe som ikke leveres i Xsara. Stabilitetskontroll kan også leveres i Leon mot et pristillegg. Ellers er listen over standardutstyr svært så lik i de to bilene, med et lite unntak. Elektriske vindusheiser finner vi på alle fire dørene i Leon, bare på fordørene i Xsara. Nybilprisen har for Xsaras del steget med beskjedne 10.000 kroner, eller mindre enn 4 prosent, på to år.
Vurdering pris og utstyr:
Xsara: 9. Leon: 9.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: