Land Rover Discovery: Land Rover Discovery 3 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Land Rover Discovery 3
PRØVEKJØRT: Tredje generasjon av Land Rover Discovery har høy komfort, men det er terrengegenskapene som virkelig imponerer.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 11 - 2004.

Discovery 3 er bygd på en helt ny plattform, og har nå selvbærende stålkarosseri. Den er testet i fem verdensdeler over fem millioner kilometer. Discovery 3 har vokst seg større, og har nå god plass til syv voksne.

Med en egenvekt på hele to og et halvt tonn skal det litt kraft til for å flytte på doningen, og valget står mellom en Land Roverifisert V8-motor fra Jaguar eller en V6 diesel. Den siste har vi hilst på i Jaguar S-Type, men i Discovery er ikke farten så viktig, så den er justert for å gi masse dreiemoment i lave turtall. Denne motoren passer helt utmerket, og det er liten vits i å gå for bensin-V8’ern så lenge man bor på denne siden av Atlanteren.

Luftfjæring er for så vidt ikke noe nytt for Land Rover, men det avanserte Terrain Response-systemet er nytt. Et innstillingshjul gir fem valg: vanlig vei, gress/-grus/snø, gjørme/traktorspor, løs sand eller stein. Innstillingene griper inn i fjæringsvei, motorstyring, differensialer, lav- eller høygearserie, pluss Hill Descent Control, ABS, stabilitetskontroll og antispinn. Alt dette illustreres tydelig på info-skjermen på dashbordet – til og med retningen på fronthjulene vises der.

Under lanseringen i Skottland fikk vi prøvd bilen både på landevei og variert terrengkjøring. Land Rover fikk vist at nye Discovery så absolutt hører hjemme i naturen, den kommer seg frem omtrent overalt. Opp sandbanker, ned traktorstier, over kampesteiner, langs stranda – nesten alt er overkommelig. Terrengbiler har for så vidt gjort dette i lange tider, men med Terrain Response er det mer tilrettelagt for det. Den gode nyheten for den norske importøren er at den særnorske varebilkassa går ganske greit inn i Discovery, og dermed vil de selge en del med grønne skilter og langt lavere pris. Men da uten baksetene som Land Rover så møysommelig har utviklet. Flere bilder ligger på www.bilnorge.no/lr3.

Land Rover Discovery TDV6 SE
Pris: 779.000 kr.
Motor: 6-sylindret V-motor. 2720 ccm. 140 kW (190 hk) v/4000 o/min. 445 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 483,5 x 191,5 x 188,7 cm. Akselavstand: 288,5 cm. Egenvekt: 2500 kg. Tillatt totalvekt 3230 kg.
Dekk: 255/60R18.
Bagasjerom: inntil 2558 liter
Tankvolum: 82 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,5 sek.
Toppfart: 180 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,94 l/mil.
CO2-utslipp: 249 g/km.
Konkurrenter: Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Volkswagen Touareg.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: