Lexus GS: Lexus GS 300: Luksus for spesielt interesserte - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Lexus GS 300: Luksus for spesielt interesserte
PRØVEKJØRT: Lexus fornyer seg, nå kommer tredje generasjon av GS. Kundene som bilen rettes mot er de “informative luksussøkende”. Hvem er så det?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 6 - 2005.

Han, ja for det er en mann, er like under 40 år. Han betegnes som “informativ” og jakter på luksus. Men han vil ha kvalitet og er interessert i å prøve det ikke alle andre har. Han er søkende og opptatt av design og innovative produkter, og han bruker ikke slips til daglig. Kunden har godt med penger som han gjerne bruker på seg selv. Han er åpen for biler fra hele verden og “må ikke” kjøre tysk, og jobber innen reklame eller design, eller som arkitekt, lege, agent eller “konsulent”.

Definerte kunder til tross, i Norge håper importøren å selge ti GS i året – en gedigen økning ettersom det de siste årene er solgt i gjennomsnitt ett eksemplar i året.

Ikke diesel
Mens Audi, BMW og Mercedes satser mer og mer på moderne dieselmotorer, sier Lexus nei. Til høsten kommer en ny IS og da kommer også den aller første Lexus med diesel. Men i GS skal det være store bensinmotorer – enten V6 eller V8. Lexus hevder at det ikke er marked for en slik bil med dieselmotor i Europa, ei heller for en stasjonsvogn eller firehjulstrekk.

Nykommeren er en rendyrket Lexus, for alt det merket står for. Det oser av kvalitet og ypperste finish. Lexus har vunnet kvalitetspriser over verden, og nylig oppnådde den beste resultatet i Euro-NCAP kollisjonstesten.

Det er lagt stor vekt (!) på at bilen er nesten 300 kilo lettere enn forgjengeren. Sikkerhetsnivået er kraftig forbedret med systemer som gjør bilen mer stabil ved oppbremsning, for eksempel der det ene hjulsettet er på tørt underlag og det andre på vått. Bilen er bygget med tanke på å redusere skadene ved en eventuell kollisjon, og den har hele ti kollisjonsputer.

Knapt en lyd
Bilen er nærmest lydlys, inne i kupéen kan man knapt nok høre motorlyd i det hele tatt. Der sitter man nærmest isolert fra omverden, omgitt av ekte skinn og hele ti høyttalere. Automatgearet sjalter mykt og behagelig mellom seks trinn. Bilen leveres selvfølgelig med solgardin bak, og ellers er det nesten ingen grenser for utstyr som er standard. Ønsker du å nulle ut tripptelleren finner du knappen bak et lite lokk.

I baksetet er det enorm benplass, selv om GS klart og tydelig signaliserer at dette er bilen der eieren vil kjøre selv. Men noen “kjørebil” er det ikke, her handler det i liten grad om noen form for aktiv kjøring. Du glider gjennom landskapet på mest mulig komfortable måte.

Lexus GS 300
Pris: kr. 839.000,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2995 ccm. 183 kW (249 hk) v/6200 o/min. 310 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 482 x 182 x 143 cm. Akselavstand: 285,5 cm. Egenvekt m/fører: 1620 kg. Tillatt totalvekt 2125 kg.
Dekk: 225/50R17.
Bagasjerom: 430 liter (VDA).
Tankvolum: 71 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,2 sek.
Toppfart: 240 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,98 l/mil.
CO2-utslipp: 232 g/km.
Konkurrenter: Audi A6 3,0, BMW 530i A, Jaguar S 3,0, Mercedes E 350.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: