Land Rover Range Rover: Range Rover Sport Supercharged - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Range Rover Sport Supercharged
PRØVEKJØRT: Det var vel egentlig et spørsmål om tid før terrengbil-spesialist Land Rover skulle ta opp kampen med de sportslige Porsche Cayenne og BMW X5.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 11 - 2005.

Nå har tiden kommet. Range Rover Sport er ikke en lettere modifisert Range Rover, som navn og utseende skulle tilsi. Den er nærmere beslektet med den nye Discovery 3, som den henter plattform og mye annet fra. Det positive med det er at terrengegenskapene er på topp, samtidig som kjørekomforten på vanlig vei er imponerende. Ulempen er at bilen blir tung.

For å overvinne vekt-handikappet trenger denne bilen enten en råsterk dieselmotor eller en hissig V8 bensinmotor for å kunne bære navnet Sport med verdighet – og det er akkurat det den gjør. Nesten 400 kompressormatede hester under panseret sørger for massiv fremdrift når man blir tung på gassfoten.

Bilen oppfører seg stabilt og kontrollert selv under sterk akselerasjon, men det er noe som mangler: lyden. Den gromme men avdempede V8-lyden på lave turtall er helt riktig, men når man velger å kjøre mer aktivt blir det bare litt mer kompressor, og litt mer lyd. Det sportslige snerret eller brølet er fraværende både fra motor og eksosrør.

Veigrepet og kjørekomforten er svært god, nesten uansett hvilken bil man sammenligner med. Land Rover har virkelig lykkes med å tilføre Range Rover Sport gode allround kjøreegenskaper, uten store kompromisser. Et aktivt antiroll-system i sammenheng med den avanserte luftdempingen hentet fra Discovery gjør at man trygt kan kjøre friskt på svingete landevei.

Men toppmodellen Supercharged kunne godt hatt noe mer sidestøtte i setene. Det er mangelen på setestøtte som gjør at man roer ned i svingene, ikke veigrepet. Styringen er direkte og kommuniserer mer med underlaget enn hva man er vant med i store firehjulstrekkere. Bilens drøye 2,5 tonn egenvekt er godt kamuflert når man er i fart, og den er utrustet med kraftige Brembo-bremser som effektivt senker farten når det trengs.

I forhold til både Range Rover og Discovery er Sport’en noe mindre. Både ut- og innvendig er det røffe men elegante linjer, typisk for Land Rover. Det samme terrengsystemet som i Discovery finner du i Sport, med fem innstillinger for forskjellige utfordringer. Land Rover har vært nøye med å sørge for at terrengegenskapene er på topp i klassen. Vadedybde, adkomstvinkel, bakkeklaring og så videre er imponerende lesing, som også gjenspeiler seg i terrenget.

Skal man først betale halvannen million kroner for en bil gjør vel ikke bensinforbruket all verden, men det blir litt plagsomt å legge inn nødvendige bensinstasjonbesøk annenhver dag. Man kan jo velge Range Rover Sport med V6-dieselmotor og 190 hester, men den gir neppe så mye moro som Superchargedversjonen.

Range Rover Sport V8 Supercharged:
Pris: kr. 1.476.900,-
Motor: 8-sylindret V-motor. 4197 ccm. 287 kW (390 hk) v/5750 o/min. 550 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 479 x 198 x 181 cm. Akselavstand: 275 cm. Bakkeklaring: 17,2-22,7 cm. Egenvekt m/fører: 2642 kg. Tillatt totalvekt 3125 kg.
Dekk: 275/40ZR20.
Bagasjerom: 958-2013 liter (VDA).
Tankvolum: 88 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,6 sek.
Toppfart: 225 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,59 l/mil.
CO2-utslipp: 374 g/km.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: