GS 450h: Grønn luksus

Hvis du skal bruke en drøy million på en råsterk luksussedan, kan du vel like gjerne gjøre det med litt renere miljøsamvittighet...

Publisert Sist oppdatert

Lexus GS 450h

Først publisert i BIL 7 - 2006.

De fleste luksussedaner er tunge – på grunn av størrelse, muskler og utstyr – og er gjerne stallet opp med raske og tørste hester i stort antall. Det er normalt et klart avhengighetsforhold mellom ytelse og forbruk – og bensindrevne, store sedaner viser nesten uten unntak et gjennomsnittlig forbruk på godt over literen pr mil. Det er derfor nærmest et paradoks at Lexus GS 450h, som veier 1,9 tonn og akselererer fra null til hundre på 5,9 sekunder, har et forbruk ved blandet kjøring på 0,79 liter/mil.

Svaret ligger selvfølgelig i hybridsystemet som Toyota/Lexus har videreutviklet og raffinert kontinuerlig siden den første Prius kom på markedet i 1998. Bare på det året som har gått siden Lexus lanserte RX 400h, har to betydelige detaljer endret seg:

Kontrollenheten, som inneholder en transformator/spenningsomformer, veier nå bare 20 kg og tar ikke stort mer plass enn et vanlig bilbatteri, mens den tidligere veide 35 kg og krevde 30 liter plass. Dessuten er hybridsystemet nå utstyrt med reduksjonsgear, og med totrinns utveksling får bilen i praksis mer fraspark under akselerasjon samtidig som det er mer krefter til rådighet ved høyere hastigheter. Under kjøring kan du ane at trinn to overtar ved 90 km/t, eller noe høyere avhengig av pådrag, men det er ingen gearskift som avbryter akselerasjonen. 80 til 120 går unna på 4,9 sekunder, og akselerasjonen er lineær helt opp til maks hastighet.

Antagelig er det ingen serieproduserte biler som rommer flere elektroniske/elektriske systemer enn GS 450h – og nesten alt hører til standardutstyret, det er bare soltak du kan bestille ekstra. Plassen tillater ikke å gå i detaljer, men noen smakebiter er: Den trinnløse hybridtransmisjonen er for første gang utstyrt med sekvensielt gearmodus, klimaanlegget er basert på elektrisk kompressor og vannpumpe (bedre drivstofføkonomi), stabilitetssystemet kommuniserer både med det adaptivt variable hjulopphenget og den variable rattutvekslingen, og V-sekseren er utstyrt med to injektorer for hver sylinder.

Støynivået er ekstremt lavt. Under landeveiskjøring er det et snev av hjulstøy, og vindsus i motorveihastigheter, som sniker seg inn i øregangene. Et lite bilde på hvor detaljert Lexus har gått til verks for å senke støyen, finner vi i hanskerommet. Når det åpnes skal det ikke gi fra seg mer lyd enn maks 45 desibel.

Firehjulstrekkeren RX 400h har oppnådd et meget respektabelt salgsvolum på ca 120 biler på ett år her i landet. Den bakhjulsdrevne GS-hybriden vil nok ikke trekke til seg mer enn et titall kunder i år. Lexus er i ferd med å bli synonymt med hybriddrift, ikke overraskende at det derfor vil komme også på IS. Når det skjer vil imidlertid ikke Lexusfolkene si noe om.

Kort om bilen:

Pris: kr. 1.017.000.
Motorer: 6-sylindret V-motor: 3456 ccm. 218 kW (296 hk) v/6400 o/min., 368 Nm v/4800 o/min. Permanentmagnet el-motor: 147 kW (200 hk), 275 Nm. Samlet effekt: 254 kW/ 345 hk.
Mål og vekt: LxBxH: 483 x 182 x 143 cm. Akselavstand: 285 cm. Egenvekt m/fører: 1930 kg. Tillatt totalvekt: 2355 kg. Maks. tilhengervekt: 2000 kg. Dekk: 245/40 R18. Bagasjerom: 280 liter (VDA). Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0–100 km/t: 5,9 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil.
CO2-utslipp: 186 g/km.

Powered by Labrador CMS