Har alt - men noe mangler

Nye Lexus LS460 har alt du kan drømme om, fullspekket med elektronikk og komfort – en liten festning av sikkerhetsutstyr. Det mangler bare litt sjarm og dynamikk.

Publisert Sist oppdatert

Lexus LS460

Først publisert i Bil 2/3 - 2007.

Lexus LS460 er en forsmak på den virkelig revolusjonerende bilen som kommer neste år, nemlig LS600 med en hybridløsning verden ikke har sett maken til. Kombinasjonen av V-åtter og el-motor – med firehjulstrekk som standard.

Takket være norske bilavgifters bonus til hybridbiler kan den avanserte LS600 få nesten den samme prisen som LS460. Så den som vil legge 1,4 millioner kroner på bordet for en Lexus bør vurdere å vente til 600 kommer.

Har alt + litt til

Lexus LS skal være det ypperste av det ypperste. Den har ikke bare kvalitet som overgår det meste – den er så pakket med utstyr og elektronikk at man nesten må på en måneds kurs for å lære hvordan alt fungerer.

Hovedvekten er lagt på at føreren skal få ulike former for assistanse hvis det skulle skje noe uforutsett på veien. For eksempel finnes mikrobølgeradar som registrerer unormale objekter i kjørebanen.

Variabel utveksling av styringen sørger for at bilen reagerer raskere på ordre fra føreren. Et “driver monitoring system overvåker førerens hodebevegelser. Skulle føreren se til siden og det oppstår en farlig situasjon foran bilen, vil systemet for pre-crash tre i funksjon.

Mikrobølgeradaren har integrert infrarødt kamera som oppdager hindringer selv i mørke. Lexus hevder at systemet vil registrere om det er en elg i lendet foran bilen. Radaren vil oppdage og gi beskjed til føreren om at det er en gjenstand i bevegelse foran bilen eller ved veien.

Står bilen stille, vil radaren registrere om noe skummelt er i ferd med å skje også bak bilen. Oppdages en mulig kollisjonsfare iverksettes automatisk pre-crashfunksjonen som bl.a. beveger hodestøttene framover som beskyttelse mot alvorlige whiplashskader.

Perfekt og kjedelig

Bilen blir på mange måter så gjennomført perfekt at den blir kjedelig. Noe av gleden ved å kjøre bil forsvinner. Man sitter behagelig og dannet bak rattet omgitt av verdens beste radioanlegg med 19 høyttalere. Alt bare glir forbi som i en film.

Inne i bilen er det ikke en lyd å høre fra motor eller trafikken for øvrig, man er innelukket i sin egen Lexus-verden. Dette er med andre ord ikke bilen for den som er glad i en utfordrende kjøretur. Det er derimot den perfekte bilen for den som alltid sitter i baksetet.

Kort om bilen:

Powered by Labrador CMS