Corvette: Folkelig muskelbil

Det er sjette generasjon Corvette som nå får en overhaling etter fire år på markedet. Aldri har en Corvette vært kjappere og mer muskuløs, men den har heller aldri vært mer komfortabel.

Publisert Sist oppdatert

Chevrolet US Corvette C06 Coupé

Først publisert i Bil 4 - 2008.

I 55 år har den amerikanske drømmebilen fristet generasjon på generasjon av bilentusiaster, og selv om utseendet på Corvette C06 er mindre ekstremt enn det til tider har vært, er bilen fortsatt en kjøremaskin av rang, som trives like godt på svingete landevei som på en rask Paul Ricard-bane.

Motor og gearkasse er rustet opp og perfeksjonert. Lydbildet i den 6,2-liters "Small Block" V8-eren gjør at du formelig klør i høyrefoten mens du venter på en rettstrekning lang nok til å klatre lengst mulig oppover turtallsstigen mens 437 hester gjør sitt beste for å klistre deg til seteryggen.

Og mens du holder blikket på veien noen sekunder under heftig akselerasjon, er det fare for at du blir lettere sjokkert når øynene faller tilbake på speedometeret og du oppdager at det går en smule raskere enn det burde. Greit nok når du suser nedover langsida på Paul Ricard, men ikke like smart når du durer inn i nok en 70-sone på E6.

Manuelt gear var mitt førstevalg. Det hører liksom hjemme i en sportsbil, synes jeg. Men jeg lot meg også overtale til å prøve automatkassa, og må medgi at den gjør jobben nesten like raskt som jeg selv klarer. Automatikken lar seg dessuten overstyre via hendler på rattet når du ønsker full kontroll. Elektronisk stabilitetskontroll (ESP) har funnet veien også til Corvette, men den er kalibrert på en slik måte at du likevel får tøye grensene uten noen plagsom festbrems. På glattere underlag er det stor sannsynlighet for at den hjelper deg ut av prekære situasjoner.

Balansert

Bilen har en nær perfekt vektfordeling. Man skulle tro at en tung motor ville skyve tyngdepunktet langt frem, men ved å trekke passasjeravdeling og gearkasse til de bakre regioner er 51 prosent av tyngden på forhjulene og 49 prosent bak. Bra for balansen, og bra for stoppegenskapene.

Magnetic Ride sørger for å tilpasse hjulopphengningen til kjørestil og underlag, og det er nok en viktig årsak til at bilen langt på vei kan kalles komfortabel når du inntar en mer avslappet holdning bak rattet.
Ikke at det er lett når du har en slik muskelbunt mellom hendene. Legger vi godviljen til kan vi også finne på å betegne bilen som praktisk, for to personer med relativt solid oppakning drar ubesværet på en weekendutflukt med et par golfsett og antrekk for påfølgende soaré.

Siden introduksjonen av generasjon 6 i Genève i 2004, er det solgt i overkant av 5000 Corvette i Europa. Viktige markeder er Tyskland, Sveits og Italia, men du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne et betydelig miljø for både nye og eldre Corvetter. Så er da også prisene langt under halvparten av hva du må ut med for et eksemplar i Norge.

Corvette C06 får du både som coupé og cabriolet, og det leveres også en ekstra heftig og lettet Z06 for de som ønsker det mest ekstreme. Vi kunne klare oss lenge med et av de vanlige eksemplarene, og selv den lukkede utgaven innbyr til toppløs kjøreglede på varme sommerdager. Det overflødige taket får du elegant plassert i bagasjerommet. Sammen med golfutstyret.

CORVETTE C06 COUPÉ 6,2 V8
Motor: 8-sylindret V-motor, 6162 ccm. Effekt: 437 hk v/5900 o/min, 585 Nm v/4600 o/min.
LxBxH: 443 x 184 x 124 cm. Akselavstand: 269 cm.
Egenvekt: 1461 kg.
0–100 km/t: 4,5 sekunder. Toppfart: 306 km/t.
Pris: 1.378.500.
Konkurrenter: Cadillac XLR, Ferrari F430, Porsche 911, Audi R8.

Powered by Labrador CMS