Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e
Land Rover Freelander 2 Td4_e

Land Rover på sporet

Fremtiden til Land Rover er staket opp. SUVene må bli grønnere, ellers forsvinner de.

Publisert Sist oppdatert

På vei

Dermed blir det også helt nødvendig for Land Rover å fortsette denne veien om de skal overleve som bilprodusent. Freelander 2 Td4_e er første steg.

Bilen vi har kjørt i London er mye mer enn en bil med start/stopp-funksjon. Men det er det den har når du kjører i byen. Den 2.2-liters dieselmotoren stopper når du setter bilen i fri og slipper clutchen.

Idet du trår clutchen inn igjen starter den, dog litt tregere enn det vi er vant til fra tilsvarende løsninger på bensinmotorer. Kompresjon og størrelse på 2.2-literen gjør at det krever litt mer kraft og drag, men du blir vant til det etter noen forsøk.

Har tegnet tidslinjen

Land Rover har satt seg klare mål, og viste i forbindelse med Freelander 2 Td4_e også planen for en hybridversjon.

Det som er spennende er at de gjennom utviklingen av e-modellen har gjort mye av grunnarbeidet som gjør det langt lettere å implementere nye drivlinjer og løsninger i tiden som kommer.

Regn også med at start/stopp-teknologien kommer på plass i hele rekken av Land Rover og Range Rover i tiden som kommer.

Først ut er imidlertid Freelander, med diesel, ettersom det er Land Rovers klart mest solgte bil. I stedet for å gjøre, som en del andre, en ekobil som først og fremst fremstår som et alibi, har man valgt å redusere utslippene med 12 prosent på den bilen de selger mest av. Det er faktisk en ganske god strategi.

Stopper og starter

Det ble fleipet litt i bilen vår om at det var ganske langt å reise helt til England for å kjøre en bil som ikke går på tomgang, og selv om systemet i seg selv er ikke revolusjonerende, er det en funksjonell måte å gjøre det på.

Når du stopper i kø eller på et lyskryss og du ser at du skal stå der en stund, setter du bilen i fri og slipper clutchen. Er motoren varm, skrur den seg av. Så enkelt – når du trykker inn clutchen starter den igjen.

Det kverner litt lenger enn vi hadde forventet, men det er til å leve med. En annen kul ting er at om du kveler bilen og trykker inn clutchen, noe du jo gjør ganske automatisk, starter den igjen av seg selv.

Som start/stopp-system er det faktisk ganske imponerende. De som kjører dieselbil til vanlig, er nok kjent med at det rister litt når du slår av motoren.

Dette ville vært irriterende om det var tilfelle hver gang du stopper denne i lyskryssene. Men man har klart å få det til å føles som om motoren mer fader ut – enn faktisk stopper. Ganske fiffig.

Fikse løsninger noen haker

Noen har tenkt – det er alltid hyggelig. Det kan være et problem med at man også mister varme eller andre funksjoner når motoren stoppes. I dette tilfelle har man løst det ved å ha en spesiell vannpumpe som sørger for at sirkulasjonen holdes i gang.

Man har også designet andre deler av det elektriske anlegget på en slik måte at stereoanlegg, blåtann og andre ting fungerer selv om motoren stoppes.

For å sikre påliteligheten til bilen, er flere komponenter blitt forbedret, som starter og elektronikken som styrer batteriene.

Det hadde selvsagt vært ideelt om man kunne kombinert start/stopp-systemet med automatgear. For automatkassen i Land Rover er komfortabel og velges av de fleste, men så langt har man ikke funnet frem til noen god teknisk løsning for dette.

Men den løsningen kommer – det lover Land Rover oss.

Løsningen vi kjørte i London reduserer forbruket fra 0,75 l/mil til 0,68. Det betyr et redusert CO2-utslipp på 15 gram, eller åtte prosent, fra 194 g/km til 179 g/km.

Ellers lite nytt

2.2-literen er uendret. Den er ganske smidig, men ikke så rask. Det som er fordelene er at den har lite støy og vibrasjoner.

Freelander 2 kjører fint, og har betydelig bedre fremkommelighet enn det man forventer seg av det som tilhører denne klassen biler.

Innvendig har det ikke skjedd all verden, men som ser hør og bør i en ecobil, har den fått gearskiftindikator som viser hvilket gear du bør velge.

Powered by Labrador CMS