-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
En kyndig hånd
Anders Haugen har drevet med bilpleie i 36 år og har sett både lakk og arbeidsforhold forandre seg. Siden 1982 har han også drevet med lakkforseglingen Ditec.

- Utviklingen gjennom de årene jeg har drevet med bilpleie har vært enorm. Mest kanskje når det kommer til bruk og merking av kjemikalier. Du vet, hadde man drevet sånn som vi gjorde da, hadde man jo blitt bura inn på dagen, gliser mannen som driver Haugens Bilshine på Røa i Oslo.
Han sier innføringen av miljølakken for rundt 15 år siden gjorde jobben hans vanskeligere, men samtidig også mer nødvendig.
- Det har jo blitt sånn at alt i dag skal Svanemerkes, men problemet med kjemikalier er at da virker det rett og slett ikke lenger. Men både jeg og gutta mine har blitt flinkere, både til å bruke hansker, maske og annen beskyttelse. Det gjør at vi kan jobbe med produkter som ikke kan selges direkte til forbrukerne.
De rette verktøyene
Det finnes mye godt i bilpleieprodukter å få kjøpt for hjemmebruk. De fleste produsentene har imidlertid sine proffserier, og de som jobber profesjonelt med dette lærer etter hvert hva som fungerer.
- Dette handler naturlig nok om å finne de kjemikaliene og produktene som man føler at fungerer, både når det kommer til effekt – og ikke minst, hvor lett det er å jobbe med. Det er en del av den kunnskapen som vi selger.
Den erfarne bilpleieren sier at folk nok synes at det å sette bort bilen for polering, kanskje er blitt for dyrt.
- Det er ikke noe tvil om at konkurransen i denne bransjen har blitt tøff. Når det finnes noen som vasker bilen din med svært lave priser på mange nok gatehjørner, gjør det noe med prisbildet for den slags.
Han anslår at en skikkelig lakkrens og polering vil koste deg fra et par tusenlapper og oppover, litt avhengig av hvor stor bilen din er.
Ikke så redd for børster
Mange av dem som er redd for bilen sin, er også redd for vaskemaskiner med børster. Dette henger nok igjen fra den gangen børstene så ut som en skurebørste, men mye har skjedd også her.
- Jeg tror at om du finner en seriøs bensinstasjon som ikke bare ser muligheten til rask fortjeneste, kan du gjerne bruke en moderne vaskemaskin. Likevel kan det kanskje være lurt å ikke bruke børstevask om det er den aller første vasken etter vinteren.
- Står du i kø sammen med en haug andre møkkete biler, er det ikke sikkert maskinen klarer å rense seg selv raskt nok.
Lakkforsegling - ett hakk opp
Anders Haugen har drevet med lakkforsegling siden 1982, da ble han en del av Ditec, og etter en del frem og tilbake tok han over agenturet for Norge. Kjeden har vokst fra 10 til 38 sentre over hele landet, administrert fra Førde.
I følge Haugen er det ikke noe tvil om at denne behandlingen er verdt pengene.
- Selvsagt er det ikke sånn at en bil som er behandlet med Ditec ikke kan få riper eller andre skader. Men i motsetning til mer tradisjonell polering, klarer vi å fjerne de nedbrytende stoffene som har lagt seg ned i porene.
Haugen forklarer at Ditec dyprenser og konserverer lakken slik at man beholder den originale lakkvaliteten lenge.
- Har du en mørk bil, er du bare nødt til å gjøre en skikkelig jobb – om ikke vil alt av riper synes veldig fort.
Prosessen er fire steg, det er to runder med rens. Først en krittbasert som fjerner fett og andre ting i lakken. Så en dyprens som skaper overtrykk i lakken, noe som rett og slett dytter skitten ut. Deretter en aktivator som legges for å gjøre klar for siste trinn som er topcoaten.
Når denne har herdet, gir det deg en glans som varer.
Alle vidundre har selvsagt en pris. Normalpris for en slik behandling ligger på rundt 4500 kroner. Deretter anbefales det rebehandling en gang i året, eller i hvert fall innen 18 måneder.
- Til gjengjeld kan du da vaske bilen som normalt. Jeg anbefaler at man bruker avfetting minst et par ganger i løpet av vinteren for å holde dritten borte.
Det er imidlertid ikke bare lakken som får bekyttelse på Røa, også vindusruter og interiør får sin del.
- Skal jeg virkelig reklamere for noe, må det være det noe vi kaller Glasstec. Det polerer opp vindusruta sånn at vindusviskere nesten blir unødvendig når du kommer opp i 70-80, avslutter Haugen som har gitt mang en bileier gleden av å hente en ”skinnende ny bil” etter en dags behandling.
LES OGSÅ: Helgevask eller full rulle?