-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Saab-designer med verdens raskeste?
Vi har skrevet om SSC før. Verdens raskeste? Nå har den fått nytt karosseri fra den nye Saab-designeren.
Jason Castriota har forhåpentlig lært ett og annet fra vindtunnelen hos Pininfarina. Der jobbet han i mange år, og det var ikke få superbiler, både designet av ham, og av andre, som måtte gjennom aerodynamikk-eksamen der.
For på sin vei fra Pininfarina til Saab, der han nå er sjefdesigner, var han innom Washington på den amerikanske vestkysten og hjalp Jerod Shelby med karosseri til en ny bil.
Og for en bil. Den skal ganske enkelt være enda råere enn hans gamle – den som i et års tid var verdens raskeste, med 412,22 km/t.
BILDEGALLERI: Verdens raskeste
Nå jobber Shelby (slett ikke i slekt med Carroll – og bilmerket, SSC, betyr ganske enkelt Shelby Super Car) med en bil han kaller Next Generation. Den skal ha enda flere krefter, enda lavere vekt og enda bedre aerodynamikk enn forgjengeren.
Og forgjengeren har faktisk vært bygget i femten eksemplarer nå så det er selvfølgelig på tide å tenke nytt.
Ekstremt
6,8-liters twin både cam og turbo-motoren skal opp i 1100 kW (nesten 1500 hk). Den som står på prøvebenken nå hilser allerede på 1350.
Han skal få ned vekten ved å fjerne det lille som er av stål i forgjengeren og gjøre den nye helt i karbon (bortsett fra en veltebøyle i aluminium).
Og strømlinjene er altså takket være Castriota og som man ser av disse første, ganske forsiktige bildene av bilen, ser den egentlig veldig bra ut. Litt Pagani, dersom Pagani hadde vært mer omhyggelig med å pakke inn komponentene sine.
At den har de kvalitetene som skal til for å nå målet på 442 km/t, står selvfølgelig tilbake å se.
Bilen har ennå ikke kjørt for egen maskin, men med mindre det er noen bevegelige hjelpemidler her som vi ikke ser, har jeg min tvil.
Selv en fantastisk venturi på undersiden, vil ha problemer med å kompensere for løftet over kupeen, og her har vi ingen F-duct som kan hjelpe en effektiv spoiler bak.
For det er ikke åpenbart at det er noen spoiler bak, med mindre det finnes en stor plate mellom ”vingene” som kan slås opp. Den bør i så fall inneholde ganske spennende hemmeligheter, for som ren pop-up spoiler ser den ganske elementær ut. Og 442 km/t er ikke elementært.
Jeg er med andre ord veldig spent på hva dette skal ende opp som.
Men samtidig er jeg full av beundring for disse amerikanerne som bestemmer seg for noe og får det til.
Stadig raskere
Historien om det forrige rekordforsøket er helt i stil med disse heltene mine. På vei mot de 412 km/t, og det tok ham syv år å komme dit, tok han først sikte på den gamle McLaren rekorden på 386 km/t. Men så kom Veyron og satte 407, så da begynte det virkelig å haste.
Til de første testene benyttet Shelby først en proff racerkjører, men han fikk problemer med at det oppsto hjulspinn selv i fjerde gir. Så da overtok en kompis av Shelby testførerjobben.
Han var 71 år gammel, og hans eneste kvalifikasjon var at han hadde et intenst ønske om å gjøre 200 mph (320 km/t) før han døde. Han gjorde sine 200 miles han, uten seler og med en baseball cap!
Det er ingen som påstår at Jerod Shelby tar så mye mer seriøst på jobben med den nye bilen. Egentlig skjønner jeg ikke at han behøver bevise noe som helst. For med denne har han jo en av verdens nydeligste superbiler.
Og spiller det da noen rolle om den aldri kommer til å kjøre over 120?
SE FLERE BILDER PÅ YOUTUBE: