-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford Mondeo
Med samme motor, men forskjellig utgangspunkt, møtes Volvo, Peugeot og Ford til kamp om familiens gunst!
Norske bilkjøpere har hatt et litt ambivalent forhold til Ford om vi ser bakover i tiden.
Fra å være disponentbilen i tiden da vi kjørte Granada og Consul, til en noe mer rufsete tilværelse gjennom fiskemunn-perioden som kuliminerte med siste generasjon Scorpio. I dag utpreger imidlertid merket seg med imponerende kjøreegenskaper og en stadig stigende kvalitetsfølelse når det kommer til interiør.
Mondeo er en stor bil. Særlig når du begynner å se på ting som bakseteplass og bagasjerom. Likevel må den se seg slått i antall liter av begge konkurrentene i denne testen, men uten at det har noen særlig betydning – plassen er nemlig lett å utnytte, ikke minst på lengden som bare er en drøy centimeter kortere enn V70.
I baksetet er det bra med plass, rundt fem centimeter mer enn i V70, noe som faktisk ikke er helt ubetydelig om du skal ha voksne personer sittende der, eller montere et bakovervendt barnesete. Sittekomforten er også godkjent med bra høyde på setet også for voksne.
Ute på veien oppleves Mondeo som den kvikkeste av de tre. Det skyldes nok delvis at den er den letteste bilen, men også måten den er satt opp på. For den som liker å kjøre bil er kjøreegenskapene og styrefølelsen som Ford har utviklet de siste 10 årene blitt en målestokk for konkurrentene. V70 har, til tross for at den er bygget på samme plattform, ikke den samme skarpe styrefølelsen som er blitt et varemerke for Mondeo.
Motoren gir tilstrekkelig med krefter, og kombinert med sekstrinnskassa føler du ikke at du må gire unødig mye for å følge normal trafikkflyt, også i relativt kupert terreng. Som for alle de tre bilene bør du imidlertid planlegge forbikjøringer godt. Finner du riktig gir og turtallsområdet går det helt problemfritt innenfor tillatte hastigheter.
Vi får fortsatt følelsen av at Ford kan jobbe enda litt mer med stylingen av førermiljøet. Det blir bedre, men blandingen av rødt og blått kan gi litt tivolifølelse når mengden informasjon stiger.
Setene i vår testbil var heller ikke noen vinner blant testerne, man blir rett og slett litt sliten etter mange timer bak rattet. Så noen kroner i en oppgradering av setene blir neppe feil om du ofte kjører langturer.
Utstyrt med det Ford kaller Businesspakke 2 får du oppgradert stereo med navigasjon og blåtann, det hjelper godt, og er vel verdt de 13.000 kronene det koster.
Ford Mondeo kommer fortsatt til å være en favoritt blant familie-bilene, og oppleves som en moderne og oppdatert bil.
LES VIDERE:
- Peugeot 508
- Volvo V70
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Peugeot 508
- Testvurdering og poeng Volvo V70