Volvo V70
Volvo V70
Volvo V70
Volvo V70
Volvo V70
Volvo V70
Volvo V70
Volvo V70

Volvo V70

Med samme motor, men forskjellig utgangspunkt, møtes Volvo, Peugeot og Ford til kamp om familiens gunst!

Publisert Sist oppdatert

- Innledning 

Til tross for at den har fått flere betydelige oppgraderinger, begynner V70 å trekke på årene.

Det gjør den uten at den føles gammel, mer i sin beste alder der man er over barnesykdommer og uvaner og vet hvordan man skal håndtere en familie.

V70 er dyrest både i basisutgave og i testen med en prislapp som er over 100.000 høyere enn de to andre. Til gjengjeld oppleves den også som at den ligger i en klasse over de to andre. Det skyldes selvsagt i stor grad utstyrspakkene som koster, men også smaker deretter.

Bak rattet føles den som en premiumbil. Bilen som på mange måter har vært med på å skape det nordiske designinntrykket som preger Volvo, er her mer på den maksimalistiske siden. Riktignok er ting ryddig plassert, men særlig området rundt stereoanlegget er et hav av knapper som det krever litt tid å finne frem i.

V70 er en bil med stor sosial aksept, den utstråler akkurat passe mengde status og fornuft, ikke minst som et resultat av det store og viktige sikkerhetsarbeidet merket har drevet gjennom flere tiår.

Sikkerhet er også en viktig årsak til å velge Volvo. Ikke bare er den passive sikkerheten god, men med City Safety som standard bidrar den også til å gjøre deg til en bedre sjåfør med mindre sjanse for ulykker – det er faktisk verdt noen kroner. I tillegg er det blindsonevarsling om du skulle skifte fil uten å mene det, eller ligger for tett på bilen foran.

Bakseteplassen er dårligst av de tre i testen. Bagasjeplassen er imidlertid god, og det store, firkantede lasterommet er lett å utnytte.

Testbilen var også utstyrt med ting som oppleves som både praktisk og nyttig, som adaptiv fartsholder, integrerte barneseter, DAB-radio og mulighet for å legge passasjersetet foran flatt forover. Det gir deg muligheten til å frakte svært lange gjenstander også inne i bilen.

Akselerasjonsmålingene viser at den som den tyngste bilen i testen også er den tregeste, men det er bare noen tideler som skiller. Bilens tyngde gjør imidlertid at den har 155 kilo lavere nyttelast enn Mondeo. Den klokker også inn den laveste tillatte hengervekten med 1300 kilo.

V70 er en familiebil som du garantert kommer til å trives med. Selv om den mangler Mondeos skarpe styrefølelse har den god kontakt med underlaget. Kombinert med lav opplevd støy og stor grad av premiumfølelse sitter du igjen med et inntrykk av å kjøre en langt dyrere bil enn det du faktisk gjør.

LES VIDERE:

- Ford Mondeo

- Peugeot 508

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Ford Mondeo


- Testvurdering og poeng Peugeot 508


- Testvurdering og poeng Volvo V70


Powered by Labrador CMS