Skoda Octavia: Når fornuften vinner - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Når fornuften vinner
Det er ikke mange overraskelser med Skoda Octavia stasjonsvogn. Men fornuftig er den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Designspråket startet med Rapid, og det er ikke lett å se forskjell på de to søskenmodellene ved første øyekast. Slikt har vi jo blitt vant til hos konsernfetter Audi også.

Men Octaviaen er altså større enn Rapid, og større enn de aller fleste – om ikke alle – i sin klasse. 610 liter bagasjerom og benplass i baksetet konger verdig, er ting mange setter pris på.

Baksetene legges ned med et napp i håndtaket i bagasjerommet, men gulvet blir ikke flatt. Det sørger det senkede bagasjeromsgulvet for.

Det er ingen skam å sitte foran heller. Interiør og dashbord har en forbilledlig layout. Her er alt hvor man forventer at det skal være.

Knappene til klimaanlegget er kanskje litt små, men ellers er alt meget lettnavigert og brukervennlig. Særlig den åtte tommer store infotainment-skjermen er en fryd.

Grått
Men forvent ingen fargefest. Her er det grått som gjelder, i både tre og fire nyanser. Noen lysere detaljer i dørene og rundt girspaken klarer ikke redde det grå uttrykket.

Sittekomforten er absolutt godkjent, og det er lett å justere ratt og sete til en meget god sittestilling.

Ute på veien kjører Octavia med lavt støynivå, og DSG-girkassa gjør kjøringen behagelig og effektiv. Men i de første sekundene fra stillestående virker den litt seig før den kommer i gang.

Rundt vår testrute fikk vi et forbruk på 0,53 liter per mil, hvor mesteparten av kjøringen var på variert landevei. Det er et greit resultat, men det ligger en del over de 0,4 literne Skoda selv påstår Octavia skal nøye seg med.

Godt utstyrt
105-hesters dieselen under panseret er kultivert og lydnivået er ikke sjenerende. Fartsressursene er begrenset, naturligvis, men den føles ikke særlig undermotorisert. Skal man trekke henger eller ha mye i bagasjerommet, kan det nok kanskje bli litt snaut.

Komfortnivået er bra, men det kan slå litt i understellet over harde kanter og humper. Kjøreegenskapene generelt er på den trygge siden. Ingen overraskelser, verken positivt eller negativt.

Bilen vi kjørte hadde fått med seg mye fra utstyrslisten. En Octavia Elegance starter på 294.000 kroner, men denne bilen har utstyr som delskinn-seter, navigasjon, trafikkskiltregistrering og metallic-lakk. Det gjør at prisen spretter opp i 344.050 kroner.

Likevel, det er ingen sjokkpris for en bil med så mye plass og såpass bra med utstyr.

Det er ikke mye å utsette på Skoda Octavia. Litt treg girkasse fra stillestående, og et noe enkelt hjuloppheng på bakakselen står som de eneste negative notatene i blokken.

På plussiden kommer plassen, utstyret, interiøret og drivverket ellers. Octavia er nok ikke det spenstigste valget i klassen, men det er absolutt blant de tryggeste.

 

Fakta Skoda Octavia stasjonsvogn 1,6 TDI DSG Elegance

Motor:

4-sylindret turbodiesel, 1598 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/3000 o/min.
250 Nm v/1500 o/min.

LxBxH:

465 x 181 x 146 cm.

Akselavstand:

268,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1337 kg.

Bagasjerom:

610-1740 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

191 km/t.

Snittforbruk:

0,40 l/mil.

CO2:

104 g/km.

Pris billigste:
Pris som testet:

kr 294.000
kr 344.050

Konkurrenter: Toyota Auris, Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Golf, Kia Cee'd og så videre ...

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: