Lexus IS: Alternativ premiumsedan - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Alternativ premiumsedan
BRUKTBIL: Andre generasjon Lexus IS er et godt outsider-valg til de mer etablerte premiumsedanene på markedet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 5-2015.

Lexus IS kom på banen allerede i 1998, som en direkte konkurrent til kompaktsedan-segmentet hvor BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og etter hvert Audi A4 herjet.

Det var særlig førstnevnte konkurrent Lexus siktet seg inn på – første generasjon IS200 har veldig mye til felles med datidens 3-serie, blant annet en 2-liters rekkesekser.

Men i 2005 dukket generasjon to (kodenavn XE20) opp. Denne gang valgte Lexus å gå litt mer sin egen retning, og satset like mye på luksusfølelsen som på sportsfølelsen. Mye utstyr, som ryggekamera, airbag til førerens knær, en avansert stabilitetskontroll og radarbasert cruisecontrol var tilgjengelig.

Lexus IS scoret full pott i Euro NCAP – riktignok i 2006, men gir i hvert fall en indikasjon på hvordan den sto mot datidens konkurrenter. Audi, BMW og Mercedes fikk også fem stjerner på sine modeller i dette segmentet.

Første og siste diesel
Fortsatt var en sekser-bensin å finne, nå i V-format og med 208 hestekrefter, men for å nå det store europeiske markedet, monterte Lexus for første gang en dieselmotor i en av sine biler.

Motoren er en 2,2-liters rekkefirer, med 177 hestekrefter. Dette er samme motor som sto i forrige generasjon Toyota Avensis, og ble på den tiden omtalt som «verdens reneste dieselmotor».

Men der bensinkundene kunne velge mellom manuell og automatisk girkasse (begge med seks trinn), ble dieselkundene ikke gitt det valget. Der var tre pedaler eneste mulighet. Heldigvis er den manuelle girkassen presis og god – og med et sjettegir som er veldig langsteget, nesten til det ubrukelige i norske forhold. Men det er ingen skam i å kjøre i femtegir.

Etter hvert som årene gikk, kom også en 200d-utgave. Det er samme motor som i 220d, men effekten ble strupet noe.

150 hestekrefter var fasiten, og det sørget for at 0-100-sprinten tok 1,3 sekunder lengre tid; 10,2 sekunder kontra 8,9.

Dieselhistorien til Lexus sluttet like fort som den begynte. Med exiten til denne generasjon IS ble det også exit for Lexus med dieselmotor. Nå er det bensinhybrid som gjelder – i alle modellrekker.

Solide biler
Lexus har et eksepsjonelt godt rykte kvalitetsmessig. De figurerer stadig på toppen av listene både når det gjelder teknisk kvalitet og kundetilfredshet. IS220d er ikke noe unntak.

Det har riktignok vært meldt om problemer med toppakningen. Et godt tips er å sjekke at kjølevæska ikke ser ut og lukter som eksos.

Dieselmotoren er også utstyrt med partikkelfilter, og dette kan tette seg ved mye småkjøring. En «utblåsning» (noen gode drag med høyt turtall) i ny og ne hjelper mye – men det kan hende filteret må renses. Det er i så fall ingen stor jobb.

Sjekk også at clutchen tar som den skal. Om det rykker og nykker, kan det indikere problem med svinghjulet.

PS: Om diesel ikke er noe for deg, og V6eren blir for puslete: Det kom også en BMW M3-killer i Lexus IS-F. V8, 423 hestekrefter og et lydbilde ut av en annen verden. Ingen skal påstå at Lexus er kjedelig …

--

Dette skrev vi:

Bil 6/2007
Interiøret er tiltalende og luftig, hvor førerplassen særpreges av den aluminiumdominerte midtkonsollen – men hvor designen bærer preg av å ha levd et par år. Høy skulderlinje gir et inntrykk av lav sittestilling, og dette betyr samtidig forholdsvis små vindusflater med tilhørende begrenset sikt, spesielt bakover.

BilNorge 28.03.2011
Mye av styrken til Lexus, er at de har klart å bygge en bil som kombinerer egenskapene til Mercedes C-klasse og BMW 3-serie. Den er komfortabel både når det gjelder sittekomfort, lav støy og kvalitetsfølelse, samtidig som den gjerne blir med på mer aktiv leking når det er rom og muligheter for det.

--

Motor
2231 ccm, R4 turbodiesel

Effekt
177hk/400Nm

Drivlinje
M6, bakhjulsdrift

Fart
8,9 sek., 215 km/t

Forbruk
0,63 l/mil, 168 g CO2/km

Dimensjoner (L/B/H)
458/180/144 cm

Bagasjeromsvolum
378 l.

--

(Generelt)
Andre generasjon IS brakte med seg «L-Finesse», det nye designspråket til Lexus.

(Interiør)
Interiøret er solid, men kanskje ikke det mest spennende.

(Motor)
Sjekk at toppakningen ikke er dårlig. Det er en av få kjente feil med IS220d.

(Hjul)
Kjøreegenskapene tendenserte mer mot komfort enn sport.

--

Bruktbilutvalg:

På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 3 Lexus IS av denne generasjonen til salgs – alle IS220d. Prisene går fra 208.000 til 239.000 kroner. Det lille utvalget skyldes naturligvis begrenset salg av bilen som ny. En av hovedårsakene er nok at Lexus droppet stasjonsvognvarianten med andre generasjon IS.

Lexusene hadde greit med utstyr som standard, men mange la likevel på litt ekstra. Skinnseter, navigasjon og stor stereo er populært.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: