Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider

Nissans elektriske glider

Nissan har eksperimentert med uortodokse former i noen år. Til Rio de Janeiro har de med seg et par Blade Glidere.

Publisert Sist oppdatert

Det hele startet med DeltaWing-prosjektet som de etter hvert gjorde noen mer eller mindre mislykkede forsøk med på Le Mans. Etter hvert kom den i elektrisk utgave som Zeod RC, som klarte å fullføre ta seg rundt Le Mans på ren eldrift.

Så, på Tokyo-utstillingen høsten 2013 dukket den opp i mer sivil form under navnet Blade Glider Concept – en ren stilstudie uten drivlinje.

Nå tar Nissan en videreutviklet versjon av BladeGlider til Rio de Janeiro hvor det visstnok skal foregå noe sportslig som Nissan er involvert i på sponsorsiden de nærmeste ukene.

En pluss to

Som vi ser av bildene egner disse seg dårlig for parkering i trange omgivelser, og de krever også en viss høyde under taket.

Det meste av betjeningsorganer og display er plassert på eller rundt rattet. Skjermer koblet til videokameraer erstatter også de konvensjonelle utvendige speilhusene.

Hi-tech

BladeGlider har en potensiell toppfart på 190 km/t og skal klare øvelsen til 100 km/t på under fem sekunder. Bakhjulene drives av to separate motorer – hver med en effekt på 130 kW (177 hk).

To BladeGlidere vil være på plass i Rio, den ene står kun på utstilling mens den andre skal brukes til demo for media og VIP-er.

*Tallene er estimert av Williams Advanced Engineering

BladeGlider spesifikasjoner

Toppfart

>190 km/t*

Aks. 0-100 km/t

< 5 sekunder*

Effekt

200 kW / 268 hk

Dreiemoment

707 Nm

Vekt

1300 kg

Lengde

4300 mm

Bredde

1850 mm

Høyde

1300 mm

Akselavstand

2800 mm

Powered by Labrador CMS