Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST

Raskt generasjonsskifte

Det er ikke mer enn et år siden Ford lanserte andre generasjon Fiesta ST. I Genève står etterfølgeren klar. For dem som har god tålmodighet.

Publisert Sist oppdatert

Bilen som er basert på den nye Fiesta-modellen kommer nemlig ikke på markedet før i 2018, så egentlig er det underlig at Ford i det hele tatt velger å vise frem Fiesta ST på dette tidspunktet.

Viktigste forskjell er at Ford utstyrer nykommeren med en tresylindret motor på 1,5 liter, mot forgjengerens 1,6-liters firer med ditto effekt.

Effekten er den samme – begge kan skilte med 200 hestekrefter og et dreiemoment på 290 Newtonmeter. De tar deg fra stillestående til 100 km/t i løpet av 6,7 sekunder, men så kommer den store forskjellen: CO2-utslippet er redusert fra 140 g/km til 114. Tilsvarende 18,5 %.

Motoren er i hovedsak bygget i aluminium og blir ifølge Ford den første 3-sylindrede motor med sylinder-deaktivering. Systemet «slukker» en sylinder når behovet for krefter er lavt, for så å tenne den igjen i løpet av 14 millisekunder når behovet melder seg.

Nye Fiesta får tre forskjellige kjøremodi – Normal, Sport og Track. Disse påvirker motor, styring, stabilitetskontroll og eksoslyd – sistnevnte via en klaff i eksosanlegget.

Track-innstillingen er som du sikkert har skjønt dedikert for dem som vil leke i trygge omgivelser på bane.

Når Ford lanserer nye Fiesta ST tidlig neste år, kan du velge mellom tre elle fem dører i tillegg til å hake av i en rikholdig utstyrsliste som inneholder muligheter for personifisering både eksteriørt og interiørt.

Siden det er langt frem til lansering er prisene foreløpig i det blå.

Powered by Labrador CMS