Da Ford yppet mot Lexus - Del 2 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Da Ford yppet mot Lexus - Del 2
BILTEST: Ford strekker seg mot premium med Vignale. Men holder konseptet mål i møte med ekte premium? Her ser du hvordan det gikk da oppgradert Ford Kuga i Vignale-innpakking møtte Lexus NX 300h.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

- Innledning

Sørensen svarer kontant: Jeg velger Lexus, først og fremst på grunn av komforten. I daglig bruk er komfort viktigere enn rallyegenskaper. Lexus gir rett og slett mer premiumfølelse.

Hvor er det så Ford kommer til kort? Den er jo lekker å se på, stikker seg ikke like mye ut som Lexus, og er bedre utstyrt, ikke minst med oppvarmet frontrute, som testteamet ikke kan få skrytt nok av i vinterkulda. I tillegg har den hovedlys som følger veien gjennom svingene.

Detaljene
Kuga snubler i detaljene. Selv om begge har en standardbil i bunnen, er det Lexus har stablet oppå på et totalt høyere nivå.

Ford har tatt for mange innersvinger i sitt Vignale-konsept. Å ta rundt 70.000 kroner ekstra for ny grill, endrede setetrekk og kunstskinn på dashbordet, er ikke godt nok når glinsende hardplast lyser opp rundt en altfor diger girspak. Da holder det ikke at Kuga, i dette tilfellet, koster nesten 50.000 kroner mindre.

Kugaen vi kjørte hadde både panorama soltak, oppvarmet ratt, adaptiv cruisekontroll, lydanlegg fra Sony og førerassistentpakke, men intet av dette er å finne i Vignale-konseptet, og må kjøpes ekstra.

Kundebehandling
Vignale inneholder også oppgradert kundebehandling. Det har Lexus hatt i sitt konsept fra opprettelsen av merket i 1989. Lexus er dessuten viden kjent for sin gode kundebehandling verden over, og vinner ofte tester hvor slikt vurderes.

Dessuten er Lexus kjent for å bygge så godt som feilfrie biler med lang holdbarhet. Hybridteknologien til Toyota/Lexus regnes som noe av det mest holdbare bilindustrien leverer. Ford er dessverre ikke helt på det nivået ennå.

Vi er ved veis ende, og står ved siden av hver vår drivstoffpumpe. Begge bilene er nær på meteren kjørt likt med hyppige sjåførbytter, for at den enkeltes kjørestil ikke skal påvirke resultatet.

Pumpesjokket
Det er nå sjokket kommer: Kugas påstått gjerrige dieselmotor har forbrukt hele 0,82 liter per mil, der Ford oppgir 0,52 liter/mil. CO2-utslippet regner jeg raskt ut til 218 gram, altså langt over det dobbelte av EUs 95 grams krav fra 2021.

Hva så med Lexus? Pumpa stopper på 0,74 liter/mil. Forbruket er ikke bare lavere, men siden bensin inneholder mindre energi enn diesel, ender CO2-utslippet på 171 gram/km.

Det er ingen tvil. Lexus NX 300h har denne gang gruset Kuga Vignale.

LES VIDERE:

Innledning

Del 1

Del 2

Vårt valg

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: