Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq
Skoda Karoq

Den nye folke-SUV-en

Som ganske kompakt og over gjennomsnittet praktisk har Skodas nye Karoq alt i seg til å bli en av de nye må-ha-bilene.

Publisert Sist oppdatert

2017 tegner til å bli et gullår for Skoda både i Europa og i Norge. Aldri har det vært solgt flere av Skodas biler. Samtidig gir nye og attraktive modeller merket aksept i stadig flere sosiale lag.

Vokst med Kodiaq
Eksempelvis har Kodiaq, SUV-en som leveres både som fem- og sjuseter, så godt som utelukkende vært et pluss for Skoda i Norge og knapt kannibalisert fra det øvrige Skoda-programmet.

Kompakte Karoq – bilen er på plass i Norge når nyttårsrakettene farer til værs – kan bety ytterligere løft for Skoda. Her har du noen viktige grunner til hvorfor jeg mener at Skoda kan lykkes med Karoq:

  • Ingen bilklasser vokser mer i Europa enn SUV-ene.
  • En av tre som kjøper ny bil i Norge velger SUV.
  • Fire av ti som handler ny bil skal ha en med firehjulsdrift.
  • Karoqs storebror – Kodiaq – er en viktig årsak til at Skoda aldri har solgt flere biler i Norge enn i år.
  • Svært få kompakte SUV-er leveres med samme interiørfleksibilitet som Karoq.
  • Mange drivlinjekombinasjoner.
  • Selv om bare en av fem nå velger dieselbil, ser det ut som om mange av dem som gjør det både velger SUV og Skoda.

Og her noen av de mørke skyene på himmelen:

  • Bare bensin- eller dieselmotor. Ingen hybride eller ladbare varianter.
  • Mitsubishi Outlander har de siste årene vært den desidert mest kjøpte SUV-en fordi den som ladehybrid for tiden slipper unna engangsavgiften.
  • Flere elektriske SUV-er kan forstyrre SUV-bildet i 2018.

Karoq er både større og har mer SUV-preg enn Yeti som den erstatter. Heldigvis valgte Skoda å videreføre baksetefleksibiliteten fra Yeti – riktignok bare på utstyrsmodellen Style – med tre individuelle stoler bak som både kan lengderegueres, vinkles i ryggen og med et par enkle håndgrep tas helt ut.

Ved å ta ut setene økes bagasjerommets volum fra 1630 til 1810 liter.

Familiebil
Karoq er familiebilen det er lett å trives i og med. Du sitter høyt, men ikke for høyt, det rette karosseriet gir god oversikt, toppmodellen – jeg går uten tvil for største utstyrspakke – inneholder blant mye mer 230 volt strømuttak i baksetet, adaptiv cruisekontroll som bremser mykt ned, delskinninteriør, den største kjørecomputeren og kjøreprofilprogram med eget offroad-modus på 4x4-variantene.

Som første Skoda kan Karoq leveres med heldigitalt instrumentbord. Det har samme utforming og stort sett de samme funksjonene som i VWs biler, men litt annerledes grafikk.

Uansett ser det tøft ut og skjermen kan på en flate vise langt mer informasjon enn de tradisjonelle instrumentene bilen normalt leveres med.

Diesel
Å kjøre skiller Karoq seg lite fra de øvrige MQB-bygde SUV-ene fra VW-konsernet.

Jeg har kjørt bilen både med bensin- og dieselmotor, og er ikke i tvil om at dette er en biltype som kler dieselmotor best, i hvert fall om bilen utstyres med firehjulsdrift.

Og selv om Karoq i de fleste land forblir Karoq en framtrekker, tror Skoda at 4x4 i kombinasjon med 150 hk dieselmotor koblet til en sjutrinns DSG automatgirkasse blir volummodellen i Norge.

Skoda Karoq Style Intro

Motor:

1968 R4 turbo diesel

Effekt:

110 kW (150 hk)

Dreiemoment:

340 Nm

Drivlinje:

7 DSG – firehjulsdrift

Mål LxBxH:

438 x 184 x 161 cm

Akselavstand:

263 cm

Bakkeklaring:

17,6 cm

Egenvekt:

1591 kg

Tillatt totalvekt:

2128 kg

Tilhengervekt:

2000 kg

Bagasjerom:

521 – 1630 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,3 sek.

Toppfart:

195 km/t

Oppgitt forbruk:

0,52 l/mil

CO2:

137 g/km

Pris fra:

Kr 309.000

Pris prøvekjørt:

Kr 443.000

På plass i Norge:

Januar 2018

Powered by Labrador CMS