Ford Focus: Ford Focus Mk III (2010-2018) - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Ford Focus Mk III (2010-2018)
BRUKT: Få biler i klassen er så gode å kjøre som Ford Focus, og tredje generasjon av bilen viser seg å være ganske solid også.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 11-2018.

Historikk
Da Ford Focus kom på markedet i første generasjon tilbake i 1998, skapte den litt oppstandelse. Forandringen fra Escort til Focus var formidabel, og den nye kompaktbilen skulle sette nye standarder i klassen for kjøreegenskaper og design. New Edge-designen var allerede sett på Ford Ka, og i Focusen ble det virkelig brakt ut til massene.

Kunder og bilpresse var begeistret om hverandre, og bilen ble en formidabel suksess, også her i Norge.

Med motorer fra 1,4 liter og opp til 2,0-litere med turbo, var det Focuser å finne for enhver lyst – og toppmodellene ST170 (med 170 hestekrefter) og RS (med 215 hk) er i dag svært attraktive hot hatches.

Focus MK II ble annonsert i 2004, og var ikke like skarp i kjøreegenskapene som sin forgjenger, men leverte likevel langt over klasse-normalen.

Focus Mk III fikk sin debut i januar 2010 på bilutstillingen i Detroit, og var den første Focusen som var en del av «One Ford»-programmet, hvor Ford-modeller i større grad skulle være like over hele verden.

Kvalitet
For de som vurderer å kjøpe seg bil i kompakt-klassen, er det godt å vite at Focus ikke bare leverer på kjøreglede, men også på kvalitet. Tyske Dekra rangerer Focus som en av de bilene med desidert best kvalitet i sin klasse.

Samtlige sjekkpunkter (chassis/styring; motor/utslipp; karosseri/interiør; bremser; og elektronikk/elektrisk) scorer langt over gjennomsnittet for klassen, uavhengig av kjørelengde – og faktisk er totalscoren for biler med mye kilometer på klokka (mer enn 100.000) et dobbelt pluss-tegn. Det er den beste scoren Dekra gir.

Vurderer du automatgir, sjekk at girkassen girer mykt og smidig. Vibrasjoner og rykk kan tyde på clutcher som er på vei til å ryke. De manuelle kassene er mer holdbare. En ting som ikke skal være uvanlig på biler med start/stopp er at denne funksjonen slutter å fungere. Det indikerer gjerne at batteriet nærmer seg slutten.

For deg som vurderer en av de råere Focus-utgavene ST og RS, er det ekstra lurt å sjekke for ulyder og ujevnheter under kjøring. Disse bilene har gjerne vært kjørt hardere enn normalutgaver. RS-modeller har også et etter hvert kjent problem med toppakningen. Dette skal Ford bytte på garanti.

Drivlinjer/karosseri
Når det gjelder karosseri er valget mye enklere enn for Mk II. Både tredørs og cabriolet forsvant til Mk III, noe som betyr at det i praksis bare er femdørs kombi eller stasjonsvogn som er aktuelt. Sedan-varianten ble aldri offisielt importert til Norge.

Under panseret ble en tresylindret 1-liters bensinturbo fort manges favoritt. Med 125 hestekrefter har den passelig med krefter, samtidig som den har karakter og sjarm. Denne motoren er å foretrekke over selvpustende motorer med større slagvolum og omtrent samme effekt.

Skal du være litt vill, finnes det to ST-modeller og en skikkelig råtass i RS-modellen. ST-ene er enten en 250-hesters bensinmotor eller en 185-hesters dieselmotor. Faktisk er ikke den dieselmotoriserte ST-en så aller verst. 400 Nm moment er moro, og i stasjonsvognform er den en skikkelig familiecruiser.

RS-modellen er den eneste Focusen med firehjulsdrift. Med 350 hestekrefter og egen «drift mode» er den en skikkelig villbass.

Focus Electric ble aldri noen kjempesuksess. Begrenset rekkevidde, lite bagasjerom og mangel på hurtiglading gjorde at den aldri ble noen trussel mot markedsledende Nissan Leaf. Koster heldigvis lite.

Sikkerhet

***** (fem stjerner

Focus Mk III ble testet i 2012 til gode resultater. Allerede på den tiden var alt annet enn fem stjerner for fiasko å regne, så bilprodusentene gjorde alt de kunne for å klare femmer-kravene. Med 92 prosent i kategorien for voksne passasjerer i forsetene er den på par med de fleste i sin klasse. 82 prosent for barn i barnesete er også bra, men det er fotgjengersikkerheten som utmerker seg som Focus’ sterkeste NCAP-kort (72 %).

Tekst: Odd Erik Skavold Lystad, Foto: Øivind Skar

+/-

+ Veldig mye kjøreglede
+ Mye tilgjengelig utstyr
+ Jevnt over god kvalitet
+ Flott 1-liters bensinturbo
+ Herlige ST- og RS-modeller

- Uoversiktlig dashbord
- Skuffende Focus Electric
- Ikke 4x4 (unntatt RS)

 

Tilbakeblikk

Bil 12/2015
Det jevne draget helt til 6600 omdreininger, og den frekke tresylindrede låten (som riktignok er diesel-aktig fæl på kald motor) gjør at jeg smiler litt ekstra bak rattet med Ford-logo.

Bil 8/2012
Focus har arvet mye fint sikkerhetsutstyr, delvis av større modeller av samme merke, men også fra samarbeidet med Volvo. Dette inkluderer at den varsler umotiverte feltskift, biler i blindsonen og leser skilt for deg. I tillegg er den utstyrt med Volvo-systemet vi kjenner som City Safety, som gjør at den hjelper deg med å unngå kollisjoner i lave hastigheter, typisk under kø- og bykjøring.

Bruktbilutvalg

I skrivende stund ligger det omtrent 600 Ford Focus Mk III til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. Her spriker det så mye i tilstand, kjørelengde, motor og pris at det er umulig å gi noen fornuftig prisoversikt.

El-versjonen finner du ned mot 115.000 kroner, mens RS-modellene starter på rundt 530.000 og oppover.

Konkurrentene

Opel Astra
+ Mye utstyr, kraftige lys, gode seter
- Mangler litt kjøremessig

Toyota Auris
+ Uslåelig kvalitet, gjerrig hybrid
- Kjipt interiør, få drivlinje-valg

VW Golf
+ Stort utvalg, mange drivlinjer
- Kan være kostbar i innkjøp og drift

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: