-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
16 sylindre fra Australia
Nå kommer det historier om en 16-sylindret superbil fra Australia. Mannen bak har gjort dette før.
Det sier seg at man kan ikke utfordre Bugatti Veyron bare på hestekrefter. Alle kan gjøre mer enn 1200 hester hvis man vil, men så er det dette med silkemykt da. Og ikke minst dette med litt mer enn en håndfull sylindre.
Men snakker vi 16 av dem, da snakker vi virkelig Veyron-territorium. Og det er det språket som nå snakkes i Australia.
Han som snakker det heter Paul Halstead, han har forsøkt seg på bil før, han har bygget om Ford motorer for de Tomaso, og nå har han tjent nok penger på IT til at han har satt i gang et langsiktig prosjekt som skal ende i HAL.
2xV8
HAL er en bil som drives av 2 V-åttere, det blir 16 – right? Motorene skal legges ned 45 grader for å spare noe på høyden. De to skal forbindes med en felles sekstrinns klikk-klakk-kasse som tar kreftene bakover til en bremsediff og så ut til bakhjulene.
Så selv med 1200 hester fra de 14 literne, er det ikke snakk om firehjulsdrift.
Motorene er noen han kjenner godt, 7-literen fra Corvette Z06 – dette er motorer han har jobbet på før. Sist han brukte dem var da han bygget en konseptbil for Holden der han plasserte en slik.
Midtmotor kan han også. På slutten av 80-tallet dukket han opp med en Alfa Romeo Sprint der han hadde klart å klemme inn en Alfa V6-motor bak føreren og foran bakhjulene. Med tiden ble dette en V8-motor fra Holden som ga bilen en toppfart oppunder 300 km/t.
F1-hjelp
At den gikk såpass bra som den gjorde skyltes ikke minst Barry Lock som hadde designet Formel 1-biler hos McLaren.
Dette var faktisk en ganske avansert bil, med moderne chassis, med skikkelige Brembo-bremser og med sterkt modifisert karosseri i Kevlar.
15 bygde han av denne, Giocattolo (leketøy) ble den døpt, og fremdeles eksisterer 13, kanskje 14. Den siste knuste både seg og føreren under et billøp.
Nå er det tilbake i denne drømmen igjen for Paul Halstead. Førersete i midten, en smal person på hver side, og en stor glasstopp som bare skyves tilbake som på en jetjager.
Og et ønske om å vise den på Autorama-stevnet i Detroit i 2016 der han ønsker å hente hotroddernes Oscar: Ridler Award. (I år gikk den til en nydelig Ford Coupé).
Men han sier også at nå er dette først og fremst et fun-prosjekt, og han tenker ikke på butikk. Men han er en sterk beundrer av folk som Horacio Pagani og Christian von Königsegg, som både har klart å bygge sin superdrømmebil, og samtidig laget forretning av det.
- Jeg har vært der med mine 15 Giocattolos, og jeg vet hvor vanskelig det er å bli en Pagani eller en Königsegg. Slike folk er virkelige eventyr.
Kanskje blir han et lite eventyr også, hvis han får dette prosjektet opp å gå.